Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Volvo komt met compacte ‘knuffel-SUV’

MT's autoredacteur Philip Bueters reed in de compacte Volvo XC40 en was fan van deze knuffelbare SUV.

Maartje Geels
Je leest nu: Volvo komt met compacte ‘knuffel-SUV’

Dat werd tijd: Volvo daalt na de XC90 en XC60 een trede verder af in het SUV-rijk en komt nu met de compacte XC40. Bij dat compact vegen we wel wat aanhalingstekens in de lucht, want zo zuinig gaat het niet eraan toe in dit segment: Volvo’s kleinste weegt ruim anderhalve ton, is een stuk hoger dan pakweg een V40 en ook best breed. Een stoer ding kortom.

Zweedse vlag

Die plompe familieneus en brede Volvo-schouders maken hem bijna knuffelbaar. In de zandbak zouden we als eerste grijpen naar deze Zweedse Tonka. Lollig detail: een blauw-geel vlaggetje aan de motorkap – Volvo is sinds de overname door het Chinese Geely namelijk nogal chauvinistisch geworden.

Maar niet alleen zijn design neemt de XC40 voor je in. Niet voor niets riepen Europese journalisten hem uit tot ‘Auto van het Jaar’ en gaat hij in vergelijkend warenonderzoek gelijk op met het Duitse premiumspul. Wie niet de behoefte heeft in een SUV te doen alsof het een hete hatchback is, vindt in de XC een goede balans tussen comfort en wegligging.

Hij rijdt ook heerlijk: soepel, vlot, solide en verbazingwekkend stil (wat rol- en windgeluiden betreft). En natuurlijk is aan veiligheidshulpjes alles uit de kast getrokken om aan de Zweedse merkwaarden te voldoen. Volgehangen met camera’s en sensoren ziet de XC40 vanuit alle hoeken en gaten naderend onheil, waarbij hij zelfs het verschil weet tussen voetgangers en overstekend wild en waar mogelijk remt om ellende te voorkomen. De offroader blijft met zijn rij-assistent bovendien vloeiender binnen de lijntjes dan vele anderen.

Premium

Ondanks zijn aaibaarheid is er al met al dus niks kinderachtigs aan de XC40. Dat geldt trouwens ook voor zijn prijs. Die ligt – heel ambitieus – op het niveau van de BMW X1 cum suis. Volvo bungelt in dit segment dus niet meer tussen huis-tuin-en-keukenaanbod en premiumgangers, maar wringt zich tussen die laatste, daartoe misschien ook enigszins gedwongen door het verbruik en de bijbehorende BPM-boete.