Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 opvallende rechtszaken in 2019

Het afgelopen jaar nam Apple het op tegen Pear, verzette voetballer Neymar zich tegen een naamkaper en woedde er een bieroorlog tussen Grolsch en Lidl. Sprout-expert Piet-Hein Boekel legt uit wat het oordeel van de rechter was.

In 2019 schreven we vaak over in het oog springende zaken. Opvallend waren het bruidspaar dat schrok tijdens hun huwelijksdiner van schenken 0.0-bier, de doktersassistente die een geregistreerd partnerschap aanging met een patiënt vanwege een erfenis en de topverkoper van Oger die door het modehuis 2 keer op staande voet werd ontslagen. Maar er waren in 2019 natuurlijk nog meer opvallende rechtszaken.

1. Apple’s en Pears zijn toch niet te vergelijken

Apple vergelijkt appels met peren. Toen in 2014 het merk Pear Technologies Limited haar merk wilde registreren diende Apple bezwaar in. Apple was van mening dat er kans op verwarring zou kunnen ontstaan
met hun Apple-merken. Het Europese merkenbureau stelde Apple in het gelijk en weigerde de aanvraag.

Oordeel zelf:

Pear liet het hier niet bij zitten en diende beroep in. Zonder succes: het oordeel was dat de consument in verwarring zou kunnen komen. Pear vocht de uitspraak met succes aan bij het Europees Gerecht waar
geoordeeld werd dat we appels niet met peren kunnen vergelijken. 

Apple blijft de merkinschrijving aanvechten en is in april dit jaar in hoger beroep gegaan waar zij wederom niet in het gelijk werden gesteld. Opmerkelijk is dat Pear ondanks de overwinning ervoor koos om de huidige merkaanvraag in te trekken en een nieuwe aanvraag in te dienen. To be continued.

2. NEYMAR is van Neymar

In 2012 kwam Portugese zakenman M. Carlos Moreira op het idee om de naam Neymar als merk vast te leggen in de Europese Unie. Een jaar later tekende de voetballer Neymar een contract bij FC Barcelona en werd hij één van de grootste voetballers in Europa.

In 2016 ondernam Neymar actie tegen de registratie van zijn naam. Als grond werd onder andere aangehaald dat het merk te kwader trouw was aangevraagd. Neymar Da Silva Santos Junior was namelijk al bekend onder de naam Neymar en een droomtransfer naar een Europese topclub was niet moeilijk te voorspellen. Het Europese merkenbureau haalde de registratie van Moreira door. Hierop stapte Moreira naar het Europese Hof van Justitie.

Op 14 mei 2019 besloot het Europese Hof van Justitie dat de rechten op de naam Neymar aan Neymar toebehoren. Het Hof ging niet mee met het verweer van Moreira dat op het moment dat hij Neymar als merk in Europa aanvroeg Neymar nog niet bekend was in Europa. En dat hij het merk toevallig had gekozen, omdat het zo goed klonk, en niet de intentie had om commercieel gewin uit de bekendheid van de voetballer te halen.

Dat Moreira op dezelfde dag ook voor de naam van de Spaanse top doelman Iker Casillas een merkaanvraag indiende sprak ook niet in zijn voordeel.

3. Levensmiddelen uit Israëlische nederzettingen zijn niet ‘Made in Israel’

De Europese Commissie oordeelde in 2015 dat producten uit Israëlische nederzettingen een apart etiket zouden moeten krijgen omdat de nederzettingen volgens het internationaal recht illegaal zijn en niet onder de Israëlische soevereiniteit vallen. Frankrijk nam deze aanbeveling over.

Vrezend voor zijn export naar Europa stapte een Israëlische wijnproducent, wiens wijngaard op de bezette  Westelijke Jordaanoever ligt, naar de Rechter. Deze Rechter heeft het vraagstuk bij het Europese Hof neergelegd.

Het Hof heeft, in haar uitspraak van 12 november 2019, geoordeeld dat indien er op het etiket van producten uit de bezette nederzettingen “Made in Israël” staat de consument wordt misleid omtrent de herkomst van het product. Producten uit de door Israël bezette gebieden moeten dan ook de herkomst aanduiding “ uit Israëlische nederzetting” voeren.

4. Rich Energy het “F1-Haasje”

Waarom was opeens het logo van haar toenmalige hoofdsponsor Rich Energy van de neuzen van de Haas F1-wagens verdwenen? Omdat dit logo volgens de Engelse Rechter inbreuk maakte op de auteursrechten van Whyte Bikes. De Engelse fietsenfabrikant Whyte Bikes liet in 2008 haar logo, een gestileerd hert met gewei, ontwerpen. Rich Energy liet, naar eigen zeggen, haar logo in 2015 ontwerpen.

Whyte Bikes meende dat het logo van Rich Energy verwarringwekkend overeenstemde met hun oudere logo en er dus sprake van inbreuk was. Oordeel gerust zelf: 

De Engelse rechter was het hiermee eens en concludeerde dat beide logo’s opvallend veel op elkaar leken en dat Rich Energy met haar logo inbreuk pleegt op de Auteursrechten van Whyte Bikes.
Ondertussen heeft Rich Energy haar logo aangepast, maar de samenwerking met Haas F1 Team is wel voorbij.

5. Kordate mannen drinken een biertje met hun kornuiten

In oktober 2018 kwam een nieuw biertje op de markt: Kordaat, “voor alle kordate mannen van Nederland”. Kordaat bleek alleen verkrijgbaar te zijn bij de Lidl. Voor dit merk had Lidl in juli 2018 ook een woord-/beeldmerk aangevraagd bij het Benelux Merkenbureau.

Bierbrouwerij Grolsch, houder van de Kornuitmerken was hier niet blij mee en vond dat Lidl met Kordaat inbreuk maakte op haar merken. Bovendien stelde Grolsch dat “door Lidl ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit het onderscheidend vermogen en/of de reputatie van de Kornuitmerken”. Grolsch startte begin dit jaar dan ook een kort geding.

De Voorzieningenrechter oordeelde echter dat de overeenkomsten tussen de merken te gering zijn waardoor er geen verwarringsgevaar is en er geen ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken.