Iedereen wordt aangetrokken door avontuur, terwijl de interpretatie van avontuur voor elk persoon anders is. Sommigen vinden een dagje naar De Efteling al een grote belevenis, anderen gaan liever parachutespringen. Mijn nieuwste avontuur is het ondernemerschap.
Dat klinkt misschien best saai. Maar voor mij is het de spannendste en meest uitdagende hobby die ik ooit heb gehad.
Ondernemen is de spannendste hobby die ik ooit heb gehad
Wat is het toch met ondernemen? Het heeft wel iets romantisch. Helemaal je eigen ding doen. Vernieuwend zijn. Kansen pakken die anderen laten liggen. Jij tegen de rest van de wereld. Mooi toch? Ik heb lange tijd bij een ‘normaal’ bedrijf gewerkt en heb dus ook die vastigheid meegemaakt.
In mijn ogen kan je het ondernemerschap best leren. En terwijl ik mezelf zeker niet zie als expert, kan ik wel de inzichten delen die ik als startende ondernemer heb opgedaan. Daarom vier tips voor de beginnende ondernemer.
1. Doe je huiswerk
Heb je een goed idee? Ga op onderzoek uit!
De eerste stap is voor mij altijd een leuk beginnetje. Ik houd van analyseren, oplossingen zoeken en kansen in de markt zien. Ideeën genoeg voor een betere wereld. Heb je zelf een idee hebt dat je echt niet meer loslaat? Ga dan verder op onderzoek uit! Lees letterlijk alles over de markt, praat erover met anderen, koop een soortgelijk product en check of je idee in de praktijk mogelijk is. Laat een marktonderzoek doen. In deze fase is het vooral belangrijk om veel meningen van anderen te horen.
Het product moet vanuit je hoofd naar de tekentafel, en van de tekentafel naar een prototype. Het moet zo goed zijn dat je het aan je moeder kunt verkopen. Zorg dat de strategische en financiële kant ook klopt. Het verdienmodel, het businessplan en de financiële planning zijn zaken die je eindeloos op papier zet en steeds aanscherpt na (vernietigende) kritiek van mensen die het beste met je voor hebben.
2. Bereid je emotioneel voor
Tip: loop een tijdje mee met een andere startup
Dit is van een hele andere orde. Vandaag zit je je nog te vervelen op je saaie kantoorbaan, maar morgen is de structuur verdwenen en sta je er (vrijwel) alleen voor. Het moet dan van je eigen inzet komen om je grote droom te verwezenlijken. Probeer maar eens te visualiseren hoe je als ondernemer je dagen zult doorkomen.
Beter nog: neem even vrij van je huidige werk en loop een tijdje mee bij een startup in jouw branche. Test je nieuwe leven. Bereid je ook voor op mindere momenten. Want die zullen er zeker komen. Het gras is nu eenmaal altijd groener aan de andere kant, dus er zullen ook momenten komen dat je gaat terugverlangen naar die saaie kantoorbaan.
3. Start alleen als je er 100 procent in gelooft
Als je er zelf niet in gelooft, waarom zullen anderen het dan wel doen?
Je moet ervan overtuigd zijn dat je een fantastisch product hebt. Als je er zelf niet in gelooft, waarom zullen anderen het dan wel doen? Zou je het product zelf gebruiken? Of je vrienden, of wie je ook als doelgroep formuleert? Kan het de vergelijking aan met een marktconform artikel? Dit soort vragen moet je continu blijven stellen. Ook al zorgt het voor vervelende antwoorden.
Zo kwam ik er met de lancering van mijn bedrijf SKOT achter dat ik nog niet tevreden was over de kwaliteit van mijn product; een overhemd. Ik was bezig met allerlei randzaken, zoals het opzetten van de webshop en de logistiek. Maar de basis, het overhemd, bleek nog niet goed. Toen heb ik alles laten vallen en ben ik me volledig gaan concentreren op het product. Meningen vragen, proberen en vergelijken. Verbeteringen doorvoeren, net zolang tot ik trots was op het resultaat. De perfecte balans tussen kwaliteit, duurzaamheid en betaalbaarheid. Dat het proces hierdoor drie maanden vertraagde, is achteraf bijzaak gebleken.
4. Vraag feedback!
Elke reactie van iemand anders is een kans. Geen bedreiging
Vreselijk, al die kortzichtige en ongenuanceerde meningen van mensen die er niks van begrijpen. Ik betrap me er nog steeds op dat ik weleens zo denk. Maar omdat ik toch echt overhemden aan anderen wil verkopen en niet alleen aan mezelf, kan ik maar beter goed naar die anderen luisteren – en het als waardevolle feedback zien.
Natuurlijk moet je trouw blijven aan je principes, maar elke reactie van iemand anders is een kans. Geen bedreiging. Zeker bij een nieuw product dat nog weinigen kennen, zul je door heel veel weerstand en onbegrip heen moeten praten, maar zo kun je je pitch tenminste lekker oefenen. Het werkt voor mij het best om ongeveer een dag per maand de operationele drukte te verlaten. Dan kijk ik terug en vraag ik verschillende mensen over hun ervaringen. Wat gaat goed? Wat kan beter? Vaak hoor ik nieuwe dingen en leer ik bij.
Weer een stap verder naar een beter product en meer impact. Daar doe ik het voor. Het ultieme avontuur.