Branche: e-commerce
Onderneemt met: Fonq.nl
Grootste succes: Een van de snelst groeiende internetbedrijven van Nederland neerzetten
Grootste misser: De fysieke winkels blijven (nog) beperkt tot 1
E-commerce-expert Patrick Kerssemakers begon in 2003 voor zichzelf met Fonq.nl. Hij zocht het, net als Pieter Zwart met CoolBlue en Tom Coronel met Create2Fit, in een verzameling nicheshops met namen die ideaal zijn om door het Googelende publiek gevonden te worden.
Daarbij bleef de focus rusten op huis- tuin- en cadeauartikelen. Die verzameling webshops dijde snel uit tot meer dan100 winkels, van afvalemmershop tot zack-by-fonq en van bloeddrukmetershop tot zoutenpepermolenshop. Vervolgens besloot hij van Fonq een merk te maken, als webwarenhuis.
In 2010 opende Fonq zijn eerste fysieke winkel, een showroom in Utrecht langs de A2. Het was de bedoeling om nog vijf winkels te openen elders in het land. Zo ver is het niet gekomen. Een jaar later verkocht Kerssemakers de meerderheid in zijn bedrijf aan RFS Holland Holding, het moederbedrijf van Wehkamp en Create2Fit. Samen met zijn mede-oprichters Joost Wels, Frank Hansen en Jan-Noud Hutten behield hij veertig procent van de aandelen.
Dat heeft de groei niet tot stilstand gebracht: in 2012 ging Fonq richting 30 miljoen, aldus Kerssemakers zelf. In eerdere jaren ging zijn bedrijf zó snel dat het op de lijst van snelst groeiende techbedrijven van de benelux terechtkwam, de Fast50.