Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2018

LifeSense

Wat: Slim ondergoed om urineverlies te verminderen
Wie: Valer Pop en Jullia van Zanten
Daagt uit: Luier-fabrikanten
Sinds: 2015
Omzet (2017): 580.000 euro
Medewerkers: 25
Website: Lifesense-group.com

’Femtech’-bedrijf LifeSense ontwikkelt ondergoed en een app voor bekkenbodemtraining, gericht op vrouwen die kampen met urineverlies. De slimme slip, Carin, bestaat uit absorberend materiaal en een sensor, die draadloos in contact staat met de app. En dan is er nog een klein, slim device dat de vrouw makkelijk aan de slip vastklikt en die vastlegt of de vrouw zit of juist loopt, hoest of lacht bij urineverlies, en die analyseert welke spieren en vezels binnen de bekkenbodem verantwoordelijk zijn.

Tech-startup

Carin is een product van tech-startup LifeSense Group, die is begonnen als een spin-off van het Holst Centre op de Eindhovense High Tech Campus. Design en technologie kwamen samen toen de Roemeen Valer Pop, Japanner Mitsugu Yoneyama en Julia van Zanten elkaar daar ontmoetten. De samenwerking begon bij de vraag hoe een draagbare technologische oplossing voor vrouwen met urineverlies kon worden ontwikkeld. Pop en Yoneyama hebben beiden een achtergrond in technologie en business en Van Zanten in textiel design. Binnen het Holst Centre, waarin TNO participeert, werkten ze jaren aan de ontwikkeling van Carin voordat de spin-off een feit werd.

“Ongeveer 1 op de 4 jonge vrouwen heeft urineverlies tijdens het sporten of met spontane bewegingen zoals niezen, lachen en opstaan”, legt Pop uit. “Met het slimme ondergoed van Carin train je pijnloos je bekkenbodemspieren. Onderzoek heeft bewezen dat dagelijks 10 minuten de bekkenbodem trainen ervoor zorgt dat je snel van stress incontinentie af bent. Carin stuurt je dagelijks een reminder om de bekkenbodem te trainen. Vervolgens bevat de app een 7-wekelijks programma met trainingvideo’s die je gewoon thuis kan doen.”

Groeigeld

Het Eindhovense bedrijf heeft in totaal 5 miljoen dollar groeigeld binnengehaald, waarvan 3 miljoen in 2017 bij een  ‘gevestigde Deense ondernemer’. Dat geld gaat naar ‘opschalen en professionaliseren’ van het bedrijf. Inmiddels is LifeSense internationaler geworden, met vestigingen in Eindhoven en Tokyo.

Het innovatieve idee van Pop, Yoneyama en Van Zanten wordt door de markt zeer gewaardeerd. Pop: “Iedere twee weken tekenen we wel een nieuw commercieel contract. Daarnaast hebben we tal van wereldwijde awards gewonnen, zoals de CES Innovation Award, op de International MicroNanoConference 2017 pakten we de titel Startup of the Year en sleepten we tijdens de Wearable Technologies Conference de prijs voor beste wearable op gezondheidsgebied in de wacht.”

Urine-incontinentie is voor honderden miljoenen vrouwen een probleem, er is dus nog genoeg ruimte voor groei. En om de makers van inlegkruisjes en incontinentieluiers uit te dagen. Die kosten misschien een paar dubbeltjes per dag, stelt Pop, maar een oplossing bieden ze niet.

Nieuwe Philips

Pop wil komende jaar diversificeren, want hij wil met LifeSense ook Wil, een product voor mannen met urine-incontinentie door prostaatkanker, groot maken. En dan is er ook nog de complete seniorenmarkt om te veroveren. “Weet je wat ik voor me zie?”, besluit Pop, “Ik wil een grote boerderij kopen om daar life science en andere hightech-producten te ontwikkelen. We willen een soort nieuwe Philips worden.”