Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zorg voor voldoende interactie in de zomer

Grote beslissingen en contact met prospects vanwege de zomer uitstellen? Doe het niet. Ga gewoon door en voorkom dat potentiële klanten u uit het oog verliezen.

Hoewel de huidige temperatuur, regen en wind niet doen vermoeden dat het hartje zomer is, zitten we momenteel toch midden in de onvermijdelijke zomervakantie. Een groot deel van Nederland is op vakantie waardoor het zeker op de B2B markt een stuk rustiger is dan normaal. Daar komt bij dat ook de professionals die niet op vakantie zijn liever wachten tot hun collega’s zijn teruggekeerd voordat zij grote beslissingen durven te nemen.

Kortom, er is sprake van een veel lagere ROI. De vraag is echter of deze constatering ook zou moeten leiden tot een verlaging van de uitgaven op het gebied van e-mail en social media. Het antwoord hierop is simpel: nee, juist niet!

Het is zelfs een absolute don’t, gezien het feit dat het contact met mogelijke prospects in een dergelijke situatie voor minstens twee maanden (grotendeels) wordt verbroken. Twee maanden waarin de potentiële prospect gemakkelijk in contact zou kunnen komen met de concurrent.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tips om contact te onderhouden

De echte vraag is dus: wat zijn de do’s voor prospect-interactie in de zomer? Hierover is onlangs een artikel verschenen op de website van het Amerikaanse BtoB magazine. In dit artikel worden enkele tips gegeven om zo goed mogelijk het contact te onderhouden met prospects gedurende de zomertijd.

De belangrijkste:

  • Houd rekening met het gebruik van smartphones
  • Test verschillende verzendtijden
  • Vergeet social media niet
  • Ga mee in de zomerse sfeer 

Het allerbelangrijkste is vervolgens om geduld te hebben. Bovenstaande inspanningen zullen waarschijnlijk niet meteen leiden tot de gewenste deals, maar zullen wel een uit het oog, uit het hart-scenario voorkomen. Of zoals het op de website van het BtoB magazine zo treffend wordt omschreven: ‘Focus on building brand awareness so that when your contacts are ready to buy in the fall, your business is top-of-mind.’ 
 

Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door Mandy Woltjes, audience development manager bij Marqit.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.