Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoek je ondernemerschap of ondernemende werknemers?

Bent u op zoek naar werknemers in bezit van ondernemerschap? En waarom dan wel? Volgens Podiumauteur Michiel Maassen zoeken werkgevers naar kwaliteiten die ze helemaal niet willen.

Nadat ik eerder aandacht heb gegeven aan de fenomenen titels of functiebenamingen en hun inhoud in tal van onze organisaties, wil ik uw aandacht nu graag vestigen op het zogenaamd ondernemerschap dat wij van onze medewerkers vragen. Zie maar eens hoe vaak dat in organisatiebeschrijvingen en functieomschrijvingen bijna automatisch wordt neergeschreven. De vraag die we ons echter moeten stellen is of al dat fraaie ondernemerschap wel past in onze dagelijkse praktijk? Want wat vragen we dan precies van onze mensen?

Overvragen

"Signaleren van kansen in de markt (…) zowel voor bestaande als nieuwe produkten/diensten (…) ernaar handelen (…) en bereid zijn om risico te nemen." Dat zijn zo'n beetje de meest voorkomende kwaliteiten die gewenst worden. Het leuke is dat we dat mooi opschrijven, maar dan? Hoeveel organisaties kent u die hun medewerkers elke dag opnieuw stimuleren om kansen te signaleren en aanmoedigen om risico's te nemen? Ik zal u het antwoord geven. Geeneen. We overvragen dus.

Toch is het mogelijk om ondernemerschap te vragen in vacatures. Maar dan wel anders geformuleerd. Bijvoorbeeld als "de bedenker van nieuwe combinaties in de aangeboden werkzaamheden." Dan spreek je iemand niet alleen begrijpelijk, maar ook uitdagend aan. Je zoekt namelijk een man of vrouw die bereid is niet alleen het huidige werk zo goed als mogelijk voort te zetten, maar die ook wil nadenken over hoe de job misschien beter kan worden gedaan en met voorstellen daarvoor komt. Dat is ook ondernemen(d).

Voorbeelden

Twee voorbeelden van een zoektocht naar een ondernemende werknemer:

Een kleine organisatie met 20 medewerkers en best al succesvol zocht een commerciële topper die verdere uitgroei kon realiseren. In de selectie zaten ook enkele zelfstandigen. Toch werd geen van hen gekozen. Het werd een kandidaat die vanuit loondienst had gereageerd en die op zoek was naar meer vrijheid van handelen en van daaruit bereid was zichzelf en de organisatie te belonen met ideeën hoe de job optimaal kon worden gedaan.

Een grote organisatie zocht uitbreiding van haar salesteam met een echte netwerker. Velen passeerden en velen bleken meer van hetzelfde kaliber te zijn, terwijl er duidelijk naar vernieuwing werd gezocht. Zelfstandigen waren in eerste instantie niet uitgenodigd. Toch werd een van hen gekozen. De reden? Zijn drive was een totaal andere om te slagen in de nieuwe job.

Richtige unternehmers

Beide organisaties zochten ondernemende mensen. Mensen die bereid waren om op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden om hun job in te vullen. Weinig risico, maximale opbrengst. Wel gedreven. En daarom naar alle waarschijnlijkheid ook succesvol. Je mag ze dan ook best  "Erfinders neuer Kombinationen" noemen. Richtige unternehmers.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Michiel Maassen, HR-directeur bij Norbert Dentressangle.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.