Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zet de crisis in 3 stappen uit je hoofd

Roep je regelmatig dat we in een crisis zitten? Misschien zie je juist daardoor nieuwe mogelijkheden voor terugvallende omzetten over het hoofd en klaag je meer dan je eigenlijk zou willen. Podiumauteur Marjan Haselhoff geeft tips om uit deze neerwaartse spiraal te komen.  

De laatste jaren beheerst de crisis in meer of mindere mate de media. De interessante vraag is: Is er een crisis? Naar mijn idee zit die vooral in ons hoofd. Oké, het gaat iets minder in ons land, maar om dat nu direct een crisis te noemen? Het is maar net welke interpretatie je aan een situatie geeft. Het wordt tijd de crisis anders te labellen. 

Klagen is makkelijk

Laten we eerst eens stilstaan bij het geklaag over de crisis (of recessie). Waarom houden we dit klaaggedrag collectief in stand? Klagen zorgt ervoor dat je de schuld van de situatie onbewust buiten jezelf neerlegt. Je hoeft daardoor geen verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen gedachtes. Het is immers de schuld van de recessie. En dus hoef je niet stil te staan bij wat het oproept aan negatieve emoties bij jezelf en bij je team. Dat is wel heel makkelijk, maar dodelijk voor je creativiteit.

Overtuigingen creëren emoties

Wat brengt het woord crises allemaal teweeg? Woorden in de vorm van overtuigingen creëren onze emoties en niet andersom. Er is dus eerst een overtuiging, en dan pas een emotie. Zeg je geregeld dat er een crisis is en doe je daarbij contstant uitspraken als: “door de recessie is mijn omzet teruggelopen", "de crisis zorgt voor een sombere stemming op het werk en in mijn team", en "door de recessie raak ik mijn baan misschien wel kwijt”? Dan is de kans heel groot dat dit negatieve emoties (bijvoorbeeld; onmacht, teleurstelling of boosheid) bij je oproept. 

Vervolgens zorgen deze emoties voor spanning en stress. De ellende is dat wanneer je dit ervaart, je op geen enkele manier meer effectief oftewel creatief kunt zijn. Je negatieve emoties houden je in de kramp en zorgen dat je weinig positieve dingen ziet. Je zit vast in je eigen belemmerende overtuigingen (je saboteurs). Deze zijn jouw waarheid geworden. Je kunt niet meer zien dat er ook andere manieren zijn om naar eenzelfde situatie te kijken die een ander, veel positiever, gevoel oproepen.

Zoek de feiten

Het goede nieuws is: wanneer een overtuiging een emotie creëert, is het dus ook mogelijk heel andere gevoelens te creëren ten opzichte van eenzelfde situatie. Maar hoe doe je dat? Door eerst eens naar de feiten te kijken. Het is belangrijk je te realiseren dat de zin ‘er is een crisis’ geen feit maar een interpretatie is. Het woord crisis kan namelijk voor de één betekenen dat er iets heel ergs aan de hand is en de ander denkt bij het woord crisis; “och, het zal wel meevallen”. Iets is een feit wanneer het voor iedereen glashelder is wat hiermee wordt bedoeld. Bijvoorbeeld dat de omzet in je bedrijf is teruggelopen met 5%. Dit is feitelijk aantoonbaar en voor iedereen glashelder. Wat jij hier vervolgens van vindt, is een interpretatie. 

Onderscheid feit, interpretatie en reactie

In 3 stappen de crisis uit je hoofd

Stap 1:
 Ben je in een situatie beland waarin je negatieve emoties ervaart? ga dan op zoek naar de interpretaties die tot dit negatieve gevoel leiden. Parkeer deze interpretaties. Doe er afstand van door ze niet te geloven. 

Stap 2: Ga naar de feiten in het verhaal. En zorg dat je in een oordeelvrije toestand komt. 

Stap 3: Benoem je verlangen waar jij 100% invloed op hebt. Wat wil je liever ervaren? Voel dit werkelijk en bepaal met deze attitude je respons (je neemt verantwoordelijkheid voor je reactie).
Het is cruciaal een onderscheid te maken tussen feiten, interpretaties en je reactie. Wanneer je omzet met 5% terugloopt (feit) en je daar van alles van vindt (interpretaties) ontkom je er niet aan negatieve emoties op te roepen bij deze situatie. Je gaat bijvoorbeeld klagen en hangt tegen de mensen in je team een somber verhaal op over de moeilijke situatie waarin het bedrijf verkeert. Hierdoor worden negatieve emoties leidend voor je gedrag waardoor je in de reactiviteit terechtkomt. Dit is rampzalig voor de creativiteit. Grote kans dat je team ook negatief wordt en geen nieuwe mogelijkheden ziet voor de teruggang in omzet.

Positief de crisis uit

De kunst is om je niet te laten verleiden tot interpretaties die negatieve emoties oproepen. Onderzoek wanneer je in interpretaties schiet. Parkeer ze en ga direct naar de feiten. Je zegt bijvoorbeeld tegen jezelf: “de omzet is met 5% teruggelopen” en zorgt ervoor dat dit oordeelvrij is. Je vindt er even niets van. Het is zoals het is. 

Daarna ga je bedenken dat je een keuze hebt je respons te bepalen op deze situatie. Hoe doe je dat? Door je verlangen te benoemen. Je bedenkt bij jezelf; wat wil ik liever ervaren in de situatie? Bijvoorbeeld: Ik ben positief. Wanneer je dit werkelijk voelt (het mag geen trucje zijn) zul je merken dat je op basis van deze helpende overtuiging je team op een heel andere manier toespreekt. Je eigen negatieve emoties zijn weg. Het aardige is dat je nieuwe mogelijkheden ziet om heel anders met eenzelfde situatie om te gaan. 

Wat gebeurt er vervolgens met je team? Grote kans dat ze geïnspireerd raken, op zoek gaan naar creatieve mogelijkheden voor de teruggang in omzet en zelf ook niet in een klaagstand of andersoortige negativiteit belanden. Puur en alleen omdat jij je niet hebt laten verleiden tot het geloven van je eigen interpretaties.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Podiumauteur Marjan Haselhoff van Buro Kracht helpt leidinggevenden om met minder moeite meer uit hun werk te halen. Deze tekst is afkomstig uit haar gratis eBook ‘In 12 oefeningen effectief leren managen’. Dit gratis ebook ontvangen? Kijk dan op Buro Kracht.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.