Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat zou u aan het Nederlandse onderwijs veranderen?

Het onderwijs in Nederland is al jarenlang hetzelfde. Dat terwijl de wereld doordraait en de ontwikkelingen zich in rap tempo opvolgen. Podiumauteur Simone Versteeg geeft haar visie over hoe de toekomst van het Nederlandse onderwijs eruit moet zien. 

Voor het eerst werd er in Amsterdam een TEDx georganiseerd die volledig toegewijd was aan de toekomst van het Nederlandse onderwijs. In het Amsterdamse Concertgebouw kwamen sprekers uit allerlei sectoren aan het woord om hun licht te laten schijnen over ons onderwijssysteem. Zo kwam de wethouder van Amsterdam, Lodewijk Asscher, vertellen over zijn ervaringen met het onderwijs in Amsterdam en hoe hij de toekomst ziet.

Er kwamen sprekers aan het woord die door een persoonlijke ervaring een sterke motivatie hebben ontwikkeld om een verandering in het onderwijs teweeg te brengen. Enthousiasme, creatieve ideeën en vooruitstrevende gedachten zijn TEDx niet vreemd, zo ook niet op deze dag waar het onderwijs centraal stond. Maar over één zaak was iedereen in de zaal het roerend eens: onderwijs is de sleutel tot de toekomst van ons land; er moet echt veel veranderen. 

Hoewel de samenleving continu evolueert, is er bij het onderwijs de afgelopen 40 jaar nauwelijks iets veranderd. Spreker Arne Gast, partner bij McKinsey, bracht duidelijk naar voren dat educatie in Nederland al jarenlang ‘stuck on good’ is. Omdat we het besef hebben dat het onderwijs in Nederland goed is, is er weinig draagvlak en motivatie in de brede samenleving te vinden om daadwerkelijk te kijken naar vooruitgang. Alleen als wij vooruitgang blijven boeken, kunnen we daadwerkelijk ook goed blijven.

Meer interactie

Om zich te laten inspireren over wat er leeft in het onderwijs, vroegen wij deelnemers van het event antwoord te geven op de volgende vraag: Als jij de mogelijkheid zou hebben om het onderwijs te veranderen, wat zou je dan doen? Een vraag waar niet zo gemakkelijk een antwoord op te vinden was, zo bleek in eerste instantie. Maar naarmate de dag vorderde en deelnemers geïnspireerd raakten door de sprekers, stonden steeds meer mensen in de rij om hun antwoord te delen. Een steeds terugkomend aspect tijdens TEDx is de vraag naar een betere interactie tussen de leerling en de leraar. Waar de leerling zich mee ontwikkelt met de samenleving, blijven de ontwikkelingen in het leersysteem en de lesmiddelen vaak nog achter. Hier valt dus nog veel winst te behalen.

Techniek omarmen

Ook het belang van de huidige techniek komt tijdens deze dag volop aan bod. “Wij kijken van nature vanuit technologisch perspectief naar educatie. We zien ook dat techniek niet meer weg te denken is in het moderne onderwijs. Wij willen daarom de studenten inspireren om te leren en de leraren de mogelijkheid geven om het doceren gemakkelijk te maken. Door een eenvoudigere manier van lesgeven houdt de leraar meer tijd over voor de interactie met de leerlingen,” zegt Diederick Zijlsta, Sales Director Education.

Dat leerlingen techniek allang hebben omarmd, mag duidelijk zijn. De huidige generatie heeft vaak al een smartphone, tablet of notebook, of zelfs alledrie. Leerlingen verwachten dan ook steeds vaker hun apparatuur te kunnen gebruiken wanneer zij de les inkomen. Er is echter nog steeds een groot verschil in de beschikbare techniek en het gebruik ervan in het klaslokaal. “In principe is de technologie er al. Bijna alle scholen bezitten de juiste software en hardware, maar het is belangrijk om ook de technologie naar het leslokaal te brengen. Gemakkelijk is het niet; het vraagt om een nieuwe vorm van didactiek. Het is daarom belangrijk dat docenten en besturen bekend raken met de nieuwe technieken die beschikbaar zijn, events als TEDx kunnen hierin een belangrijke rol spelen,” zegt Jan van ’t Klooster, Business Development Onderwijs.

Gevarieerde doorstroom naar de arbeidsmarkt

Daarnaast is de ontwikkeling van het onderwijs niet alleen voor het niveau van het onderwijs relevant, ook zal het in de toekomst een meer gevarieerde doorstroom naar de arbeidsmarkt kunnen bieden. “Wij merken dat het vinden van het juiste technisch opgeleide personeel steeds lastiger wordt. Wanneer de integratie van technologie het onderwijs op een hoger niveau gaat brengen en tegelijkertijd ook de nieuwe techneuten van de toekomst worden geïnteresseerd en opgeleid, dan heeft de samenleveing en de arbeidsmarkt daar in de toekomst zeker profijt van,” aldus van ‘t Klooster.

Al met al kunnen we uit deze editie van TEDx concluderen dat Nederland vol zit met nieuwe en innovatieve ideeën over hoe het onderwijssysteem in de toekomst veranderd kan en moet worden. Het belangrijkste doel wat deze dag naar voren kwam is de brug te slaan tussen de leraar en de leerling. Een grotere interactiviteit tijdens het leerproces zal een positieve uitwerking hebben op de prestaties van de leerling en technologie gaat daarbij een grote rol spelen.

Het is essentieel om de leerling actiever betrekken bij het lesgeven en het leerproces en de leraar de kans geven om technologie als verlengstuk bij het lesgeven te gebruiken. Enthousiasme, inspiratie en middelen hebben we in Nederland genoeg. Nu nog de leraren en schoolbesturen ervan overtuigen dat de beschikbare oplossingen van nu en de toekomst daadwerkelijk verandering teweeg kunnen brengen in het Nederlandse onderwijs systeem en het zo op een hoger niveau kan tillen.

Wat zou u willen veranderen?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur: 
Dit podiumartikel is geschreven door Simone Versteeg, PR & Corporate Communications Manager bij Dell Services EMEA bij Dell Services.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.