Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat zijn uw succescriteria?

Voorkom dat alledaagse probleempjes op het werk voortsluimeren en zich ontpoppen tot een serieuze kwestie. Dat kan door middel van waarderend onderzoeken.


Herkent u het volgende? U loopt op je werk tegen iets aan, u heeft bijvoorbeeld een te hoge werkdruk en onderzoekt waar het probleem vandaan komt. Een analyse levert geen inzicht op, laat staan een oplossing. Wat gebeurt hier? U focust op het probleem, de hoge werkdruk, en onderzoekt waar deze vandaan komt. Soms werkt dat, maar in veel gevallen zorgt het ervoor dat uw aandacht op het probleem alleen maar toeneemt. Daar waar uw aandacht naar toe gaat, gaat ook uw energie naar toe. Een oplossing is dan ver te zoeken.

Wat is het alternatief?

Een effectieve manier om problemen op te lossen en doelen te bereiken is het richten van uw aandacht op successen uit het verleden. Vervolgens past u deze toe op de problematiek waar u in het NU mee worstelt. Dit heet de methode van waarderend onderzoeken (Appreciative Inquiry). Deze methode kunt u als volgt integreren in uw werk/leven:

Stap 1
Herformuleer het probleem in een doelstelling. Bijvoorbeeld; het probleem van een te hoge werkdruk formuleren in de volgende doelstelling: “ik wil mijn werkdruk verminderen.” Een grote valkuil is een doelstelling te formuleren die over anderen gaat. Bijvoorbeeld; “ik wil dat collega’s geen werk meer bij me neerleggen.” Richten op dit soort doelen is zinloos omdat u geen invloed heeft op wat de ander doet. Formuleer het doel zo scherp dat u er 100 procent invloed op hebt.

Stap 2
Ga terug naar positieve verhalen uit uw verleden. Ga naar een moment in uw leven waarin u volledig opging/waar u veel positieve energie van kreeg. Vertel uzelf dit verhaal en beschrijf uitvoerig wat er gebeurde en wat het met u deed. Het doel hiervan is om u te realiseren dat positieve ervaringen uit het verleden u kunnen helpen bij het ervaren van een zeer positief gevoel in het NU.

Stap 3

Ga terug naar een verhaal waarbij u een eerder vastgesteld doel succesvol hebt bereikt. Stel uzelf de volgende vragen:

  1. Wanneer was dat?
  2. Wat deed u precies?
  3. Hoe reageerden anderen daarop?
  4. Hoe voelde dat?
  5. Wat was het effect?

Een voorbeeld van een doel uit het verleden: Als startende manager wilde ik mijn taken leren delegeren.

Stap 4
Noteer uw succescriteria die er toe leiden dat u dat doel succesvol hebt bereikt. Bijvoorbeeld; ik geef vertrouwen aan mijn mensen, ik luister naar mijn mensen om te horen wat ze kunnen, ik focus op de grote lijnen en niet meer op de details, ik accepteer dat resultaten op een andere manier tot stand mogen komen.

Stap 5
Gebruik deze succescriteria voor het realiseren van uw vastgestelde doel. Maak een stappenplan om het doel te bereiken. Begin met kleine haalbare stappen. Het nemen van grote stappen kan frustreren omdat u dan te veel in een keer wilt.

De ontdekte succescriteria zijn sterke kanten van uzelf. Het zijn talenten en kwaliteiten die u al vaker heeft ingezet maar waarvan u vergeten bent dat ze u uniek maken. Waarom vergeten we dit soms? Omdat we datgene waar we goed in zijn heel normaal vinden. We doen het namelijk de hele dag door! U ziet dit zelf niet meer als een kwaliteit. Dat is jammer want daar ligt juist uw kracht en toegevoegde waarde in uw werk.

Waarderend onderzoeken binnen de organisatie

De methode van waarderend onderzoeken is niet alleen toe te passen op uw eigen doelen maar ook voor die van uw collega’s. Stel, u bent manager. Dan is het heel effectief om mensen contact te laten maken met hun succescriteria en hun talenten uit het verleden. Mochten uw mensen bij u komen met problemen, dan kunt u genoemde stappenplan toepassen. Op deze manier haalt u kwaliteiten van mensen boven water en niet onbelangrijk; u leert medewerkers zelf op zoek te gaan naar oplossingen voor problemen in het NU.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Over de auteur:
Marjan Haselhoff is van Buro Kracht en helpt managers en hun hoogopgeleide teams om met minder moeite meer uit hun werk te halen. 

Over het podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.