Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat is de kracht van je werknemer?

Waar zijn je mensen goed in? Door de kracht van je werknemers te achterhalen, haal je het beste uit ze. Alleen zo win je het in tijden van crisis van de concurrentie.

 

Hoe kan een bedrijf het in tijden van krimp en groei beter doen dan de concurrent? Guus Hiddink zei het al: door het opstellen van de juiste formatie. De beste spelers op de juiste plek zetten. Om dat te kunnen doen, moet je als bedrijf eerst op zoek naar de beste medewerkers. Uit eerder onderzoek van Monster blijkt dat zeventig procent van de medewerkers niet weet waar hun kracht ligt. Helaas steken bedrijven weinig energie in het ondersteunen van de mensen om hun kracht te achterhalen.
Je moet dus eerst achterhalen wat de kracht is van de medewerkers. Hoe ontdek je waar iemands kracht ligt, wie de werknemer is en wat hij goed doet? 

Bepaal je kracht

Je wilt werknemers op de juiste plek binnen het bedrijf hebben. Daarvoor moet de medewerker duidelijk kunnen maken waar hij echt goed in is –  wat zijn kracht is. Hoe bepaalt hij dat? Door een aantal stappen te doorlopen.

1. missiestatement opstellen
Om te bepalen wat jouw kracht is, stel je een missiestatement op. De eerste stap daarvoor is het verzamelen van kenmerken van jezelf om tot de kernwaarden te komen. Vervolgens benoem je die kernwaarden los en leg je ze uit.

Soms probeert men een verhaal rondom die kernwaarden te bouwen. Maar het resultaat blijft een vaag brouwsel, waarmee men zich niet goed kan identificeren. De conclusie is dan ook dat men, in de zoektocht naar een statement, blijft steken in het opsommen van kernwaarden, vage slogans, beloften en een mix van intenties en doelstellingen, zonder dat de kern geraakt wordt.

2. Kernwaarden vertalen naar rol
Om je kracht te verwoorden, beschrijf je in welke rol jij excelleert en welke hoofdrol jij kan spelen. De crux van het beschrijven van een missiestatement is de kernwaarden vertalen naar een rol. Bijvoorbeeld: mijn rol is puzzellaar; ik los vraagstukken op voor mezelf en anderen. Andere voorbeelden van rollen die ik in mijn praktijk ben tegengekomen zijn: bergbeklimmer, brandjesblusser, verkeersregelaar, monteur, boswachter en jongleur. En let op, het is niet zomaar een rol die iemand op je voorhoofd plakt. Nee, het is een rol die je zelf hebt gevonden en waarvan jij het gevoel hebt dat het de essentie van jouw kracht is.

3. Goedlopende zin
Jouw missiestatement is nu voor negentig procent klaar. Je hoeft er nu alleen nog maar een goed lopende zin van te maken. Jouw hoofdrol geeft jouw kracht aan en impliciet wat je voor anderen kan betekenen. Je missiestatement completeer je door te beschrijven wat je wilt ontvangen.

Voorbeeld

Wat is het voordeel van een kernachtige beschrijving van je kracht? Ik licht dit toe met een voorbeeld:
Een bedrijf is op zoek naar een ceo. Het leiderschapsprofiel is opgesteld en er dienen zich twee kandidaten aan die beiden voldoen aan het leiderschapsprofiel. Toch kan er maar één winnaar zijn. Omdat het bedrijf de komende jaren moet gaan reorganiseren, is de kandidaat die de functie krijgt degene die de rol van puinruimer kan uitvoeren. De winnende kandidaat heeft laten zien dat zijn kracht puinruimer is en hij weet anderen daarvan te overtuigen. Een voorbeeld hiervan is Jan Timmer, die ceo werd tijdens de reorganisaties bij Philips.

Ik denk dat Timmer puinruimer is, maar waarschijnlijk heeft hij zelf een andere naam bedacht. Daarbij geldt dat je jouw rol niet moet voelen als een beperking. Een mens is een complex product en daarom is dit een startpunt voor het verhaal wie jij bent, wat je kan en wat je doet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat levert investering in medewerkers op

De zoektocht naar de kracht van het bedrijf, de teams en de werknemers betekent dat je hierin moet investeren. Maar wat levert deze investering voor een bedrijf op? Om in de metafoor van het voetbal te blijven: Hoe verslaat Rusland Duitsland? "Door het team op zo’n manier samen te stellen, dat motivatie een bijzaak is: , aldus Guus Hiddink.

Een van de bedrijven die veel investeert in werknemers expliciet geen ontslagstrategie heeft, is Southwest Airlines. Herbert Kelleher, voormalig topman van Southwest verklaarde dat als volgt: “Who comes first, the employee, customers, or shareholders? That’s never been an issue to me. The employees come first. If they’re happy satisfied, dedicated, and energetic, they’ll take real good care of the customers. When the customers are happy, they come back. And that makes the shareholders happy.” Sinds de aanslag op 9/11 heeft Southwest Airlines de koppositie qua marktaandeel, de laagste schuldenpositie en het snelste herstel van de aandelenkoersen laten zien.

Voordeel voor bedrijf

Het achterhalen en beschrijven van de kracht van mens, team en bedrijf lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. Het voorbeeld van Southwest Airlines laat zien dat een bedrijf profijt kan hebben van de kracht van de eigen mensen. Met een goede aanpak en begeleiding is het in één dag te realiseren. Enige voorbereiding is daarbij wel een voorwaarde. Evenwel, een investering van één dag valt natuurlijk in het niet bij de kosten van lagere productiviteit, afvloeiingsregelingen en werving.
 

Over de auteur:
Pieter van Driel is oprichter van De Creatist

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.