Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom we liever denken dan doen

Denken is in het Nederlands bedrijfsleven een groot goed. De uitwerking van al deze gedachten komt vaak niet van de grond. Podiumauteur Siebren de Ringh over paralyse door analyse.


We zijn best slim met z'n allen. Gemiddeld hoog opgeleid en gezegend met een analytisch en conceptueel denkvermogen. We zien de samenhang der dingen. Belangrijke kwaliteiten om te kunnen 'denken' voordat we gaan 'doen'. Hoewel denken natuurlijk ook een vorm van doen is. Als we lang genoeg nadenken zien we dat alles met alles samenhangt.

De kunst is dan om het juiste punt te vinden waarop er 'nu' geacteerd kan worden, zonder onrecht te doen aan alles wat er mee samenhangt. Last but not least hebben we in ons mooie landje over het algemeen een businesscultuur waarin we onze gedachten mogen uitspreken, het gaat tenslotte om draagvlak en consensus. We hebben het vermogen om te denken en de ruimte om het te doen. Een unieke situatie die niet zondermeer vanzelfsprekend is.

Interessant wordt het als eerder genoemde briljante geesten in een georganiseerd verband met enige omvang samen een doel moeten bereiken. De dynamiek van het spel neemt expotentieel toe met de omvang van de organisatie. Tenzij iedereen als een knipmes in de houding springt en voorwaarts marcheert als de leider binnenkomt. Dit gebeurt alleen in sprookjes. Ook als het lijkt dat het echt gebeurt, gebeurt het toch niet.

Bestaansrecht van organisaties

Een voor de handliggend na te streven doel is het verstevigen van de fundamenten van het bestaansrecht van het georganiseerde verband. Het bestaansrecht van organisaties is per definitie (alijd) in het geding, de mate waarin verschilt alleen van tijd tot tijd. Het maakt niet of het om publieke of private organisaties gaat. Bij de ene duurt het wellicht wat langer voor de wal het schip keert dan bij de andere. Raakt de balans tussen de organisatie en haar omgeving zoek dan gaat eerstgenoemde er uiteindelijk altijd aan.

De kern van problemen over bestaansrecht worden beslecht op de scheidslijn tussen een organisatie en haar omgeving, klanten of burgers. Problemen worden opgelost door eerst te denken en dan te doen. De cirkel is rond, we zijn weer aan het begin van dit betoog. Ware het niet dat er sprake is van een downside. Het tegeltje aan de wand heeft teveel indruk op ons gemaakt.

Paralyse door analyse

Briljante geesten in georganiseerd verband blijven nadenken. Niet omdat dat het enige is wat ze kunnen, maar omdat we binnen onze analyse tegen een probleem aanlopen van grotere orde die een wereld op zichzelf herbergt. Paralyse door analyse heet dat in vaktaal. We denken ons vast of denken er verschillend over en komen daardoor niet tot handelen of doen.

Analysis paralysis, een mooi begrip. Toch is het volgens mij niet de kern van waar het misgaat als het gaat om het oplossen van problemen tussen organisaties en haar omgeving, de enige problemen die er in de context van een organisatie toe doen.

Veilige activiteit

Ik denk dat er meer aan de hand is dan analysis paralysis. Denken heeft aanzien. Dat is een deel van het echte probleem. Een andere deel van het probleem is dat denken een veilige activiteit is. We doen het binnen de organisatie, als het niet begrepen wordt dan heb je het anders bedoeld. Niks aan de hand.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Anders wordt het als het denken zich moet vertalen naar het daadwerkelijk oplossen van het probleem, hiervoor moet je deur uit. De klant die de sleutel voor de continuïteit van organisaties in handen heeft stemt in met de oplossing of wijst deze af. Eén of nul.

Angst voor afwijzing

Dit is de kern: volgens mij hebben we collectief angst voor de kans op afwijzing. Om deze te voorkomen blijven we nadenken. Nadenken om niet te hoeven doen. De angst is irreëel, meestal wordt het niet zo zout gegeten. Je komt er wel uit de met de klant, de burger of andere stakeholders. Als je maar doet, dat is wat ze van je zien.

 

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Siebren de Ringh, Senior Manager bij Deloitte.

Over het Podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.