Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom positieve feedback geven zo lastig is

Geef je te weinig positieve aandacht aan je medewerkers? Ben je meer geneigd kritische opmerkingen te plaatsen dan iemand veelvuldig te prijzen? Je bent niet de enige. Podiumauteur Marjan Haselhoff geeft tips om meer positieve feedback te geven. 

Veel managers geven weinig positieve feedback aan hun medewerkers. Over het algemeen zijn ze meer gericht op het bekritiseren van zaken die niet goed gaan. Vreemd eigenlijk, dat positieve aandacht weinig wordt ingezet. Je gaat namelijk volledig voorbij aan de enorme kracht van het geven van waardering aan anderen. Betrek het maar eens op jezelf. Hoe voelt het als je positieve aandacht krijgt? Wat doet dat met je? Krijg je hier een boost van? Ik denk dat de meeste mensen antwoorden dat ze vleugels krijgen. 

Uiteraard zijn er ook mensen die het lastig vinden iets positiefs te ontvangen. Dit wil echter niet zeggen dat ze het niet willen krijgen. Diep van binnen willen ze dit namelijk heel graag. Ze weten zich vaak alleen geen houding te geven hoe ze waardering binnen moeten laten komen. Dit zegt alles over de ontvangende partij en niets over de zendende partij. De ontvanger wordt geraakt in iets. Die saboteert zichzelf door bijvoorbeeld te denken “wat een flauwekul; ik doe gewoon mijn werk. Wat is er zo bijzonder aan mij om zoveel moois te ontvangen, waarom zou ik trots zijn op mezelf?” Saboteurs die je eigenwaarde ondermijnen en je niet helpen in je effectiviteit als manager.

Waarom geven we weinig positieve feedback?

Waardering zet aan tot het tonen van meer inzet en betrokkenheid. Iemand die gewaardeerd wordt, werkt effectiever en heeft veel meer plezier in zijn werk. Ik durf dan ook te stellen dat medewerkers die gewaardeerd worden, meer hun best doen dan degenen die regelmatig te horen krijgen dat ze iets niet goed doen. De interessante vraag is: Waarom geven de meeste mensen maar mondjesmaat positieve feedback? Het geven van positieve feedback roept vaak veel belemmerende overtuigingen op. Deze saboteurs zorgen er onbewust voor dat je bijvoorbeeld denkt: “die ander zal wel naast zijn schoenen gaan lopen, hij of zij wordt lui van het geven van alleen maar waardering” of “de ander gaat juist minder doen.”

Naast deze overtuigingen speelt er vaak ook nog iets anders mee. Het geven van waardering raakt namelijk iets bij onszelf. Je kunt pas heel erg positief zijn naar anderen als jij jezelf waardeert. Hoe tevredener je bent over jezelf, dus hoe meer je accepteert dat jij bent wie je bent met alle mooie en minder mooie kanten, hoe meer je kan geven aan anderen. Het geven van positieve feedback roept dus vaak vaak een gekrenkt gebied van onvervulde behoeftes op. Het raakt patronen, overlevingsstrategieën, die vaak in een ver verleden ontstaan zijn. Misschien heb je zelf te weinig positieve aandacht gehad. Dit kan al snel de onbewuste overtuiging opleveren dat jij zelf eerst positieve aandacht wil, alvorens je gaat geven. Onbewust ben je dus nog steeds bevestiging en waardering aan het halen. 

Uiteraard is dit een doodlopende weg. Het zijn onvervulde behoeftes die nooit ingevuld worden. Je bent namelijk aan het wachten op iets dat je nooit gaat krijgen op de manier zoals jij wilt. De enige manier om hier uit te komen is jezelf de waardering geven die je nog mist. Jij bent namelijk zelf verantwoordelijk voor het waarderen van jezelf. Daar gaat een ander niet over. Wanneer je wilt dat een ander je onbewust nog waardering geeft, zit je in een afhankelijkheid. Jouw gemoedstoestand wordt bepaald door een ander. Je blijft dan in cirkeltjes ronddraaien waar je niet uitkomt.

Hoe stap je uit deze afhankelijkheid?

Stappenplan om positieve feedback te geven:

Stap 1: Ontdek bij jezelf wanneer jij het lastig vindt positieve feedback te geven. Of wanneer je merkt dat jij te weinig gericht bent op het geven van waardering.
Stap 2: Onderzoek welke belemmerende overtuigingen onder dit gedrag zitten.
Stap 3: Welke pijn wil jij niet voelen onder dit gedrag. M.a.w. wat is de meest hardnekkige overtuiging die jou saboteert.
Stap 4: Accepteer deze pijn of angst. Geef jezelf het tekort wat jij denkt nodig te hebben van anderen. Hierdoor maak je je niet afhankelijk van een ander. Je waardeert jezelf om wie jij bent en bent in staat te geven.

Je zult je bewust moeten worden welke overtuigingen ervoor zorgen dat jij moeite hebt om positieve feedback te geven. Welke overtuigingen over de ander en jezelf ben jij gaan geloven die misschien niet waar zijn. Achterhaal vervolgens wat de kern is van je patroon. Welke kernovertuiging (pijn) zit jou in de weg om positieve feedback te geven. Oftewel, welk tekort is nog niet ingevuld. Accepteer vervolgens dat jij af en toe nog gevoed wordt door dit tekort. Acceptatie doet wonderen. Het zorgt ervoor dat je eigen pijn oplost. Hierna ben je in staat nieuwe mogelijkheden te zien om anders met een situatie om te gaan. Stel bijvoorbeeld dat je ontdekt dat je jezelf te weinig waardeert (je bent nog veel op zoek naar bevestiging/waardering), ga dan jezelf meer waarderen. Stop met het halen van waardering bij anderen, maar ga het jezelf geven. Op deze manier waardeer jij jezelf veel meer, waardoor je in staat bent meer te geven. Je geeft complimenten en merkt dat dit anderen vleugels geeft. Vleugels die er voor zorgen dat je medewerkers vele malen effectiever en succesvoller worden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Podiumauteur Marjan Haselhoff van Buro Kracht helpt leidinggevenden om met minder moeite meer uit hun werk te halen. Deze tekst is afkomstig uit haar gratis eBook ‘In 12 oefeningen effectief leren managen’. Dit gratis ebook ontvangen? Kijk dan op Buro Kracht.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.