Ikea groei en bloeit. In 2011 is de omzet gestegen met 7% tot bijna 25 miljard euro en de nettowinst met ruim 10% tot bijna 3 miljard euro. Podiumauteur Rik van den Berg beschrijft het geheim van Ikea.
Ikea werd in 1943 opgericht door de toen zeventienjarige Zweed Ingvar Kamprad. De naam Ikea ontstond door zijn eerste twee initialen (IK) en de eerste letters van Elmtaryd en Agunnaryd. Tegenwoordig heeft Ikea bijna 300 winkels in ongeveer 30 landen. Het worldwide hoofdkantoor zit in Delft en INGKA Holding – waar alle eigen winkels onder hangen – is gevestigd in Leiden. . Het Zweedse bedrijf is tot op heden nog steeds in particuliere handen.
Samen met de leveranciers streeft Ikea ernaar de producten zo duurzaam mogelijk te maken. Sociale aspecten – zoals geen enkel gebruik maken van kinderarbeid – staan bij Ikea hoog in het vaandel. Saillant detail is dat de Ikea-catalogus het meest verspreide drukwerk ter wereld is. In totaal worden jaarlijks bijna 200 miljoen exemplaren van de Ikea-catalogus wereldwijd verspreid. Ter vergelijking; van de Bijbel worden jaarlijks ongeveer 100 miljoen exemplaren verspreid.
Slechte tijden
Kortom, Ikea groeit en bloeit. In 2011 steeg de omzet met 7% tot bijna 25 miljard euro. Hoewel de sterkste stijgingen voornamelijk uit Polen, China en Rusland komen, maken deze landen in absolute bedragen maar een klein percentage van de totale omzet uit. Zo’n 80% van de omzet komt uit Europese klanten/landen. Dat is bijzonder gezien in Nederland de omzet van woninginrichters volgens het CBS met 5,2% daalde en in oktober zelfs met 6,5%. De oorzaak van deze daling ligt volgens het CBS bij de daling in huizenverkopen.
Met een nettowinst van bijna 3 miljard euro hoeft het Zweedse meubelbedrijf in ieder geval niet te klagen over de crisis. Toch zitten ze ook niet stil.
Nieuwe investeringen
Ikea gaat de komende jaren voor in totaal 3 miljard euro investeren in verdere expansie. Het Zweedse bedrijf investeert in nieuwe woonwinkels, winkelcentra, fabrieken en in alternatieve energiebronnen. De Italiaanse krant Il Sole 24 Ore gaf in september 2011 aan dat Ikea ook extra vestigingen gaat neerzetten in Italië. In een land dat juist geteisterd wordt door teruglopende buitenlandse investeringen, is dit erg welkom. Italië trekt slechts half zoveel buitenlandse investeerders aan als Frankrijk en Spanje. Saillant detail is dat Italië het land is van design en van woninginrichting en juist daar gaat Ikea verder uitbreiden.
Elke bevolkingsgroep koopt bij Ikea
Conclusie is dat een duurzaam ondernemend bedrijf in deze uitdagende tijd met een algeheel dalende verkopen van huizen nog steeds kan groeien. Hierbij zijn aspecten zoals productvernieuwing van cruciaal belang. Verder wordt in iedere winkel het concept op de muur aangegeven: ‘Het aanbieden van een zo breed mogelijk assortiment functionele woonartikelen van een goede vormgeving, tegen zulk lage prijzen dat zoveel mogelijk mensen in staat zijn deze artikelen te kopen.’ Dus de prijs-kwaliteitverhouding is zo goed dat je het in alle type huizen naar voren ziet komen. Dat je zo’n brede groep klanten aanspreekt, is in uniek.
Eerdere bijdragen:
-
Nederland denkt te somber over economie
-
Toch groeigeld voor bedrijven
- China: productie- of consumptieland
- In één keer de bittere pil slikken
- Juist nu op overnamepad
-
Ceo: ondernemer of bestuurder
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.