Een whitepaper ontwikkelen, op de eigen website plaatsen en vervolgens achterover gaan zitten tot de leads binnenstromen is logischerwijs niet de meest ideale vorm van leadgeneratie.
Potentiële leads weten niet waar ze u kunnen vinden, whitepapers krijgen niet de verdiende aandacht en de zeldzame leads die dan toch binnenkomen zijn zelden van een hoge kwaliteit. Om meer leads te kunnen genereren is het dan ook van belang dat een document via meerdere wegen vindbaar wordt gemaakt, door het bijvoorbeeld te plaatsen op een website die gespecialiseerd is in het genereren van leads. Echter, binnen welke omgeving gaat de whitepaper de meest kwalitatieve leads opleveren? Oftewel, waar vindt u het goud onder de leads?
Leadbronnen
Hoewel leadgeneratie door veel verschillende partijen wordt aangeboden, kan niet iedere partij het type lead leveren waar u naar op zoek bent. Om te voorkomen dat een deel van het marketingbudget opgaat aan “leads” die de salesafdeling nooit zullen halen, is het van belang om een zorgvuldige keuze te maken uit de verschillende lead bronnen. De sleutel tot het vinden van deze juiste bronnen is leadgeneratie evaluatie. Alleen op die manier komt u er namelijk achter of u zoekt op de juiste plek. In een recent artikel op Business2Community.com zijn onlangs drie methodes aanbevolen, die kunnen helpen bij het vinden van de juiste lead bronnen:
1. Verhouding tussen bereik, aantal leads & leadkwaliteit
Bij het vinden van de juiste bronnen voor leadgeneratie is het vooral van belang om u niet blind te staren op traffic cijfers. Wanneer uit meer dan duizend bezoekers maar één kwalitatieve lead voortkomt, is dat immers veel minder waardevol dan 10 kwalitatieve leads vanuit 250 bezoekers. Breng dus in kaart welke bronnen het hoogste percentage gekwalificeerde leads opleveren en bij welke bron de verhouding tussen het bereik, het aantal leads en de kwaliteit van de leads het meest optimaal is voor uw onderneming.
2. Gemiddelde leadscore
Welke bron levert welk type lead op? Zijn het top-of-funnel leads? Sales-ready leads? Door de gemiddelde leadscore te monitoren, komt u erachter welke bron dient te worden aangesproken voor welk type leads. Dit om het marketingbudget zo optimaal mogelijk te kunnen segmenteren.
3. Monetaire waarde
Niet elke lead levert evenveel op. Tijdens de evaluatie van lead bronnen is het daarom van belang om niet alleen naar de mate van conversie te kijken, maar ook de uiteindelijke inkomsten in overweging te nemen. En dan doel ik niet alleen op de directe inkomsten, maar ook op eventuele aankopen op langere termijn en de opbouw van een waardevolle relatie met de lead.
Kortom, staar u niet blind op traffic cijfers, hoeveelheden leads en torenhoge conversieratio’s. Kwaliteit is in het geval van leadgeneratie altijd belangrijker dan kwantiteit. Want u wilt toch ook alleen het echt kostbare goud binnenhalen?
Bron: http://marqit.wordpress.com
Over de auteur: Mandy Woltjes werkt als Audience Development Manager bij Marqit
Over het podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.