Sollicitanten beginnen vol enthousiasme aan hun nieuwe baan. Helaas wordt dat enthousiasme al snel de kop in gedrukt. Hoe wakkert u de passie van uw werknemers opnieuw aan?
Dit is het derde vlugschrift in een serie van tien over leren en leiderschap, waarin u praktische tips vindt die rendement opleveren bij leiderschapsontwikkeling.
Lees ook de eerder verschenen vlugschriften:
2. Innoveer mét historie en cultuur
1. De strategie: laat 'm niet los
“Mensen die bij uw bedrijf solliciteren willen graag bij u werken en zijn vanuit zichzelf gemotiveerd.” Volgens hoogleraar organisatiekunde Mathieu Weggeman: “Houden ze van hun vak en doen liever iets goed dan fout. Medewerkers komen geïnspireerd binnen … tot ze hun managers tegen komen.” Deze uitspraak van Weggeman raakt ieder manager in het hart. Wat doet een bierbrouwer met de liefde voor het vak?
Waar is de passie gebleven?
De casus: Een trotse bierbrouwer heeft een ambitieuze missie geformuleerd. Het bedrijf wil nummer één zijn in kostenbeheersing, in de top vijf staan voor wat betreft kwaliteit en de beste in leverbetrouwbaarheid. Een uitstekende missie, maar wat betekent het voor de leidinggevenden en hun medewerkers in het dagelijks werk?
Het management vertegenwoordigt het dna van de bierbrouwer: de visie, missie en kernwaarden. Daar ligt het hart van de organisatie. Als het goed is horen medewerkers in het dna woorden die hen herinneren aan hun eigen motivatie om bij dit bedrijf te werken en komen die herkenbare woorden regelmatig bij ze binnen. Echter in de praktijk van veel bedrijven – zowel in de industrie als bij de overheid, dienstverlening en zorg – dreigt menig medewerker zijn passie kwijt te raken. Ze voelen zich meer gefrustreerd dan geïnspireerd door hun leidinggevenden en verliezen de liefde voor het product.
Zo ook bij deze bierbrouwer. Er wordt heerlijk bier gemaakt, maar alle aandacht gaat uit naar de lopende band en nauwelijks naar het smakelijke bier dat op die band staat. In de hectiek van alle dag lopen medewerkers in de brouwerij het risico los te komen van het dna en hun oorspronkelijke passie.
Inspirerend bier-dna
Met de bedrijfsleider, een productiemanager en de hr-manager wordt bij de bierbrouwer daarom een bijeenkomst met het management voorbereid. Het doel is om met het eigen dna als aanjager de managers bewust te maken van de grote invloed die zij hebben op medewerkers. Tegelijk krijgen ze een werkwijze mee om de inspirerende missie van de bierbrouwer dichter bij medewerkers te brengen. Na een middag hard werken en plezier pakken de managers hun verantwoordelijkheid op.
Geïnspireerd door de dna-sessie, gewapend met een concreet plan en veel onderlinge adviezen.
Het vraagt enige vasthoudendheid om de hectiek uit de hoofden te halen. Een film van de funtheory helpt bij dit voornamelijk technisch georiënteerde management. Het sprankelende gedachtegoed: ‘Fun is the easiest way to change people’s behavior for the better’, spreekt de biermanagers aan en helpt om de eigen rol en invloed blijmoedig onder ogen te zien. Dit klinkt direct door in de heldere adviezen die ze elkaar geven bij de bespreking van hun plannen om met de missie op de eigen afdeling aan de slag te gaan.
Iedereen enthousiast
Nadien verspreidt de werkwijze zich door de bierbrouwerij. Een aantal weken later formuleren de mannen van de afdeling onderhoud in een energieke bijeenkomst zelf hun afdelingsresultaten, direct afgeleid van de bedrijfsmissie. Ze bedenken daarbij een slogan: ‘Ons bier, ons team, ons werk. In onderhoud zijn wij ijzersterk!’ Het bier-dna stroomt bij de mannen nog ruimschoots door de aderen en versnelt het proces. Het mooist is dat iedere onderhoudsploeg vervolgens zelf concretiseert op welke wijze zij de verantwoordelijkheid wil nemen voor de resultaten van de afdeling.
"Als mijn passie het antwoord is, wilt u dan de vraag nog eens herhalen?"
Van Kooten en De Bie |
Naar basis van leiderschap
Gulle inzet van dna als managementinstrument werkt volgens onderzoek samenbindend (80%), inspireert medewerkers (79%) en heeft een positief effect op omzet en winst (73%). Daarbij brengt de stimulerende inzet van dna de bierbrouwer tegelijk bij de basis van leiderschap: leiders dienen het belang van de organisatie. Dit klinkt simpel, maar dat is het niet.
Leiderschap en leiderschapsontwikkeling draaien niet om het ego van de leider, maar staan ten dienste aan het bedrijfs-dna. Zoals de manager van de technische afdeling van de bierbrouwer het zegt: “Het geeft binding met het product wat we maken en verbondenheid met de organisatie als geheel. Waarbij de groep die het onderhoud doet, ook nog eens een stelling neerzet dat ze ijzersterk zijn in hun werk.”
Dna laat zien waar een bedrijf voor staat
Stroomt het dna door de aderen van uw medewerkers? Zijn missie, visie en kernwaarden onderscheidend? Inspirerend? Herkennen medewerkers in dit dna hun oorspronkelijke passie – dat wat hen motiveerde bij hun sollicitatie? Voormalig hoogleraar Organisatiecultuur en Communicatie Willem Mastenbroek geeft een goed advies : “Begin bij het eind. Handel vanuit het besef waar het naartoe moet leiden.” Kortom; neem de strategie als uitgangspunt en ontwikkel samen het dna door dit direct te koppelen aan de bedrijfsresultaten. Dan gaat het stromen.
De hei op? Niet doen! Lees over twee weken vlugschrift 4 in de serie over Leren en Leiderschap.
Over de auteur:
Bea Annot, directeur/ eigenaar van organisatieadviesbureau De Adviseursgroep.
Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.