Hoe belangrijk is Search Engine Optimalisation (SEO) eigenlijk? Moet je ten koste van alles hoog in Google komen of kan je je toekomstige klanten ook op andere manieren bereiken?
'Het was nog nooit zo makkelijk op de eerste pagina van Google te komen.' Een boodschap die wij op veel plaatsen op Social Media lezen. Een beetje overbodig om te zeggen, maar dit komt vaak van mensen die een belang hebben bij het ongebreidelde streven naar die eerste plaats. Daarmee wordt af en toe de indruk gewekt dat het op de eerste plaats bij Google staan, een brevet is voor goed ondernemerschap.
- De standaard Google pagina geeft 10 resultaten. Het wordt dus dringen om hierop genoemd te worden. Tenzij Google de pagina groter maakt, maar dan zal het streven op de eerst 10 gericht zijn.
- Om gevonden te worden, moet de zoekopdracht specifiek genoeg zijn: het zoeken van een dokter door 'arts' in te typen is redelijk kansloos. De zoekopdracht moet dus specifieker gemaakt worden door bijvoorbeeld de woonplaats er in op te nemen. Hierdoor komt de huisarts in Sexbierum ineens wel op pagina 1. Maar is dit geen valsspelen?
- Echt grote bedrijven schijnen het ook van ondergeschikt belang te vinden. Aan welke bedrijven denk je bij het woord hamburger, meubels of benzine? Juist… type die woorden eens (één voor één uiteraard) in in Google. De bedrijven die jij waarschijnlijk in gedachte had (resp. McDonalds, Ikea en Shell) staan niet op eerste pagina.
Voorkom een SEO-obessie
Het nut van SEO
Natuurlijk is het gevonden worden op slechts één of twee woorden voor sommige beroepsgroepen echt nuttig, voor anderen heeft het weinig of geen waarde. Een goochelaar zoek op je internet; een personal coach zoek je via je netwerk. Natuurlijk is het niet zo digitaal als ik hier zeg. Beide bronnen worden over en weer ter ondersteuning gebruikt, maar het zal duidelijk zijn dat de vindbaarheid voor een goochelaar een groter belang heeft dan die van de coach.
Op de eerste plaats komen is subjectief. Je moet dus jouw doelgroep goed kennen om te weten op welke termen zij zoeken. Google Analytics biedt wat ogenschijnlijke houvast om te begrijpen welke zoektermen nuttig zijn. Maar dit geeft aan op welke termen je al gevonden werd en niet de zoektermen waarop je niet gevonden werd.
Tips om de markt te bereiken
- Ken je doelgroep. Zoek hen op. Wordt jager in plaats van visser
- Werk via je netwerk. Stel voor jezelf vast met welke woorden jij geassocieerd wilt worden. Zorg er dus voor dat mensen in jouw netwerk bij het horen van die 'magische woorden' automatisch aan jou denken en jouw naam noemen
- Profileer jezelf door bijdragen aan fora, blogs, social media-discussies en dergelijke
- Er zijn maar weinig mensen die zo goed kunnen zoeken dat ze “Googlewhacks” kunnen vinden
Zelf in actie?
Tot slot: vraag jezelf af waarom je wilt dat klanten jou vinden in plaats van andersom. Is het gemakzucht, verlegenheid, of heb je niet echt een goed verhaal om jouw prospects mee te benaderen? Voor je veel tijd en geld aan SEO gaat besteden: wordt het #1 op Google en rood op de bank of gaan we echt geld verdienen?
Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door Gert Laman, consultant, trainer en coach in verandermanagement en strategie ontwikkeling en mede-eigenaar van Creative Change Partners.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.