Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Verzekeraars moeten problemen bij de wortel aanpakken”

Ook binnen de verzekeringswereld laat de recessie diepe sporen na. Er is veel geld verloren en consumenten worden steeds kritischer. Bovendien maakt toenemend toezicht door de overheid de markt er niet toegankelijker op. Slecht nieuws?

 

Niet per se: de ontwikkelingen in de sector bieden verzekeraars namelijk ook een belangrijke kans, vindt Niels Zijderveld, managing director van TIA Benelux.

De afgelopen twintig jaar zijn goed geweest voor de verzekeringsbranche. Maar dankzij ruime marges ontbrak de noodzaak om te innoveren. Veel verzekeraars werken nog altijd met inefficiënte systemen, waarvan de basis tien, soms wel twintig jaar teruggaat. Door de jaren heen zijn er wel laagjes om die systemen aangebracht om ze een modern uiterlijk te geven; de beperkingen in een veranderende markt namen echter onverminderd toe.

Maskeren
In een poging de nadelen van verouderde verzekeringssoftware te omzeilen, en te profiteren van nieuwe distributiekanalen en segmenten, werden de afgelopen jaren door verzekeraars in sneltreinvaart nieuwe dochters in het leven geroepen. Dat is misschien op korte termijn winstgevend – en dus lucratief tijdens de recessie – maar maskeert dat de interne organisatie op langere termijn onoverzichtelijk en minder slagvaardig wordt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Korte termijn
Met het oog op de invoering van Solvency II in 2012, een nieuw toetsingskader dat onder meer de kapitaaleisen, de interne organisatie, controle en documentatie drastisch gaat beïnvloeden, kunnen veel verzekeraars door een korte termijnstrategie in de problemen komen.

Maximale efficiency
Daarom is het tijd dat verzekeraars de problemen bij de wortel aanpakken. Door kritisch te kijken naar de eigen organisatie en het verzekeringssysteem in te richten op maximale efficiency, vergroten ze de kans om op langere termijn als winnaar uit de bus te komen.