Stuurparameters samenstellen en bewaken is in de praktijk vaak lastig. Podiumauteur Peter Reij noemt 6 stappen die nodig zijn om decision making voor managers fundamenteel te verbeteren.
Voor elke onderneming staan de doelstellingen centraal. Met de stuurparameters bepaalt het management in welke mate het bedrijf op koers ligt om deze targets te halen. De stuurparameters zijn cruciaal en omvatten KRI’s en KPI’s. Met deze KRI’s (kritische resultaat indicatoren) komen historische resultaten aan de orde, in KPI’s (kritische prestatie indicatoren) gaat het over de projectie naar de toekomst.
In de praktijk blijkt echter dat veel ondernemingen, ongeacht de sector of branche waarin zij opereren, moeite hebben op een correcte, solide manier om deze stuurparameters samen te stellen en te bewaken. Verder is duidelijk dat essentiële, onderliggende data, die ook vaak nog in hoeveelheid sterk toenemen, niet correct en niet betrouwbaar zijn. Het senior management krijgt hierdoor onvoldoende kwalitatieve informatie om adequate beslissingen te nemen en de onderneming op een verantwoorde en noodzakelijke wijze te besturen in het huidige concurrentieveld. Daarom is ook telkens een belangrijke afweging 'nice to know' of 'need to know'.
6 stappen voor decision making
De ervaring leert dat er in essentie zes stappen nodig zijn om de geschetste decision making voor managers fundamenteel te verbeteren, onafhankelijk van de softwareapplicaties, analyse tools of technische systemen die men gebruikt. Dit geldt voor zowel Business Intelligence als voor Marketing Intelligence en Customer Intelligence. Deze stappen zijn:
- Het vaststellen welke stuurparameters voor de business gelden (KPI’s en KRI’s)
- Analyse en oordeel over noodzakelijke data (o.a. met een data-audit)
- Datakwaliteit vaststellen en verbeteren
- Inrichten rapportageproces/beheer en opzetten van effectieve rapportages
- Organiseren van een Reporting Council (of rapportageteam)
- Interne communicatie
Er zijn belangrijke voordelen te behalen met deze aanpak: op financieel gebied door Quick Win’s en besparingen, met accuratesse en functionaliteit van het Management Informatie Systeem en met een aanzienlijk concurrentievoordeel.
Over de auteur:
Podiumauteur Peter Reij is eigenaar van Linio – New Interim Solutions, een bedrijf dat zich onder andere richt op Information Management, met als doel het verbeteren van Management Decision Making. Dit artikel is een samenvatting van het eerste deel van een White Paper over Management Decision Making.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.