Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tien tips voor het beste resultaat

Een goed resultaat van uw bedrijf of project hangt niet alleen af van het doordachte beleid. Het is een optelsom van hoe goed alle betrokkenen hun taken uitvoeren. Podiumauteur Jacques Horovitz geeft 10 praktische tips om het maximale uit uw team te halen. 

De uitdaging voor u als manager is om te zorgen dat de leden van uw team ieder hun individuele bijdrage leveren, als team samenwerken en dat het team als geheel de juiste koers houdt. Tien praktische tips die daarbij kunnen helpen.

1. Gebruik een gedeelde agenda

Als het niet in de agenda staat, gebeurt het niet. Gebruik een gedeelde agenda, dan ziet iedereen wat de deadlines zijn, wanneer de voortgang in het team wordt besproken en wanneer u van individuele teamleden updates wilt ontvangen. Als u deze data ver vooruit plant houdt u de vaart in het project.

2. Controleer subprojectleiders

Laat niets van de agenda afvallen. Meestal worden grote projecten in kleinere subprojecten verdeeld. Deze subprojecten worden vaak door verschillende mensen geleid. Als manager van het overkoepelende project is het uw taak om er actief op toe te zien dat elke subprojectleider zijn of haar taken ook daadwerkelijk uitvoert en afrondt. Openstaande actiepunten zult u moeten signaleren en aanpakken.

3. Benoem een sponsor bij een idee

Zet een naam bij elk goed idee. Een fantastisch idee is kwetsbaar. De beste ideeën kunnen een stille dood sterven als niemand ze onder zijn of haar hoede neemt. Een goed idee heeft een sponsor nodig die de tijd, middelen, autonomie en het talent heeft om het tot bloei te brengen. Aan u de taak die sponsor te benoemen.

4. Stel prioriteiten

Stel prioriteiten. Weinig mensen hebben de luxe om alles te kunnen doen wat ze willen doen. De meesten van ons moeten kiezen en verliezen nemen. Vraag u daarbij af wat de grootste invloed heeft op het al dan niet bereiken van uw uiteindelijke doel. Wat is echt belangrijk? Soms zijn zaken urgent maar niet belangrijk. Vraag u ook af of iemand anders een taak op kan pakken, u hoeft niet alles zelf te doen.

5. Maak alvast een begin

Gewoon beginnen. Zelfs al heeft u momenteel geen tijd om aan dat grote project te beginnen, start het toch op. Anderen kunnen voorbereidend werk doen zoals het verzamelen van gegevens, een stuk van de analyse of vast nadenken over wie erbij betrokken moet worden. U zult een vliegende start maken zodra u wel tijd en aandacht aan dit onderwerp kunt besteden.

6. Doe geen voorbarige beloften

Niet praten maar poetsen. Laat grootse aankondigingen over wat u wilt gaan bereiken nog even achterwege. Mochten de resultaten tegenvallen dan is er in elk geval geen vertrouwen geschaad. Focus liever op actie en uitvoering, de resultaten hiervan zullen overtuigender zijn dan voorbarige beloften.

7. Blijf vragen stellen

Er zijn maar weinig mensen die genoeg vragen stellen, aan anderen of zelfs aan zichzelf. Vragen zijn een goede manier om meer inzicht in een situatie te krijgen, om alternatieve oplossingen in kaart te brengen en om fouten te voorkomen. Vraag u af of dit probleem al eerder op tafel is geweest, of er mensen (collega’s, leveranciers of klanten) zijn van wie het team wijzer kan worden. Vragen alleen is echter niet voldoende, u zult ook bereid moeten zijn om koers te wijzigen aan de hand van de antwoorden die er op uw vragen komen.

8. Bij twijfel, beslis

Vaak is er niet één beste oplossing, hoe goed u ook alle voor- en nadelen van alle opties naast elkaar legt. Soms helpt een test of experiment, maar dat is niet altijd mogelijk. Dan blijft er maar één weg open: beslis. Beslissen is beter dan uitstellen. Uitstel en stilstand halen het momentum uit het team. Beslissingen geven energie en leveren leermomenten op die in de toekomst weer tot betere beslissingen leiden. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

9. Introduceer nieuwe routines

We besteden het grootste gedeelte van onze tijd aan bestaande problemen en die gaan we dan ook nog te lijf volgens beproefde en bekende methoden. Als we echt verandering willen dan kunnen onze oude gewoonten ons in de weg staan. Welke routines kunnen anders?

10. Bereid plan B voor

Het leven zit vol verrassingen. Een sleutelfiguur in het team kan het bedrijf verlaten. Het kan zijn dat in de loop van het project, mensen en taken niet meer bij elkaar passen. Moeten de taken veranderen of de mensen? Bedenk alternatieve aanpakken die de projectvoortgang garanderen voor het geval er iets onvoorziens gebeurt.

Met deze tien tips kunt u het beste uit uw team en uzelf halen. Ik wens u succes en resultaat.

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Jacques Horovitz, Professor Emeritus in Service Strategy, Service Marketing, en Service Management bij IMD, business school in Lausanne, Zwitserland. Professor Horovitz doceert in IMD’s Orchestrating Winning Performance Programma.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst.
MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.