Bedrijven moeten zich aanpassen aan grotere concurrentie, waarbij de eisen steeds complexer worden en de concurrent goedkoper. Om toch succesvol te zijn, is één aspect bittere noodzaak: meer discipline op de werkvloer.
Dat stelt de Duitse econoom Roland Springer. “Indien ondernemingen in dit klimaat willen overleven, zijn efficiënte en foutloze processen nodig”, zegt hij in een interview met het Duitse tijdschrift Manager Magazin.
Wanneer bij die processen mensen zijn betrokken, kan volgens Springer alleen met discipline iets bereikt worden. “Medewerkers moeten strikt gedefinieerde normen vervullen. Alleen op die manier slaagt men erin fouten uit te sluiten en tijdverlies en hogere kosten te vermijden.”
Niet terug naar autoritair regime
Medewerkers die zich vanuit het verleden een verkeerde opstelling hebben aangeleerd, moeten volgens Springer worden bijgestuurd: "Dat behoort tot het levenslange leren, of men dat graag doet of niet. Met een autoritair regime heeft het niets te maken. Autoritaire benaderingen vormden de beheerscultuur van de jaren zestig. Daar wil ik niet naar terug."
In de jaren zestig kreeg het personeel regels opgelegd die blindelings moesten worden gevolgd. "Vandaag worden die regels met de medewerkers samen ontwikkeld. Alleen zij weten immers in detail hoe processen functioneren. Het liberale beleidsmodel van de voorbije dertig jaar, waarbij men alles op zijn beloop liet en er gehoopt werd dat de medewerkers er het beste zouden van maken, functioneert in de huidige economische omgeving echter ook niet meer", aldus Springer
Trainen en toezien
Het is volgens de Duitse econoom cruciaal om de medewerkers in deze normen te trainen en erop toe te zien dat de instructies worden gevolgd. Daarbij moet men de medewerkers duidelijk maken dat de normen van het ondernemingsbeleid cruciaal zijn.
"Helaas schrikken veel managers ervoor terug hun medewerkers telkens op die vereisten te wijzen. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het grootste gedeelte van het werknemersbestand zich tegen een grotere discipline heeft gekeerd. Ook medewerkers ergeren zich aan processen die niet functioneren."
Controle boven vertrouwen
Springer stelt dat controle vanuit die optiek duidelijk meer belang heeft dan vertrouwen. "Bij de investeringsbanken weet de rechterhand ook niet wat de linkerhand doet," voert hij aan. "Dat was een van de oorzaken van de financiële crisis. De medewerkers hebben niet alleen de producten niet meer begrepen, maar hebben ook geen idee meer over de werking van de processen. Maar uiteraard moet ook de leiding zelfdiscipline aan de dag leggen en niet uitsluitend controlerend optreden. Een leider wiens bureau een grote puinhoop is, moet tegen zijn personeel niet over orde en netheid beginnen."
Lees meer
- Middenmanager snapt er niets van
- Geef geen botte orders
- Liever een bullebak dan een watje
- Psychologie van de discipline