Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Strategie

Over missie en visie. En hoe je deze vertaalt naar een lange termijn strategie, zodat je stap voor stap je doelen haalt.

Recente artikelen

Veranderende en innovatieve customerexperiencewereld

Nederlands marktleider in customer-experiencemanagement Webhelp Nederland heeft in 2016 ook weer een sterke kwantitatieve en kwalitatieve groei doorgemaakt. Veel nieuwe...

clock 3 min

Digitale transformatie met low-code

Het low-code platform van OutSystems zorgt voor een succesvolle digitalisering. Bedrijven kunnen er snel apps mee ontwikkelen en tegelijkertijd de...

clock 1,5 min

i.s.m. Technische Unie

Groener en slimmer

“Nederland groener (ver)bouwen met slimme technieken; daar draait het om”, zegt Jan Ferwerda, CEO Technische Unie, de grootste technische groothandel...

clock 1,5 min

Content is king; lang leve de data!

De Postcode Loterij doneert ieder jaar de helft van haar opbrengst aan goede doelen. Over 2016 was dat een recordbedrag...

clock 1,5 min

‘Iedereen praat erover; wij doen het gewoon!’

Met bijna veertig jaar ervaring is ICT Group een toonaangevende speler in Nederland, vooral als het gaat om industriële automatisering....

clock 1,5 min

Supermarktketen met hoge ambities

Lidl is een van Europa’s grootste discounters, die graag in de ontwikkeling van haar medewerkers investeert. “In een positieve sfeer...

clock 1,5 min

Hoe word je het beste ingenieursbureau?

Antea Group is hard op weg om uit te groeien tot het beste ingenieursbureau van Nederland. CEO Rob van Dongen...

clock 1 min

De beste serviceorganisatie in wording

Kees Stroomer, Algemeen directeur ISS Facility Services, vertelt: “Het jaar 2016 was voor ons een mooi jaar met de komst...

clock 1 min

‘Digitalisering gaat over mensen, niet over techniek’

Antoine Verhoeven van Canon Nederland heeft een heldere kijk op digitalisering. Als directeur Business & Information Services en directielid van...

clock 2,5 min

Reshoring: hoe Barbas Bellfires zijn haardenproductie terughaalde

Het verplaatsen van de productie naar Oost-Europese lagelonenlanden als Tsjechië en Hongarije kán interessant zijn. Ook de Bladelse haardenfabrikant Barbas...

clock 4 min

abonnementsmodel

Hoe een abonnementsmodel zelfs je moeilijkste producten verkoopt

Wil je succes hebben als bedrijf? Wat je verkoopt doet er niet zoveel toe, zolang je maar abonnees hebt. Dat...

clock 4,5 min

Waarom ook jij moet overstappen op servitization: ‘Het maakt de omzet stabiel en voorspelbaar’

Jezelf omvormen van producent naar dienstverlener: hoe kun je die transformatie het best vormgeven? Dienstverleningsexpert Frank Marks van Praetimus (een...

clock 4 min

Ahrend ontzorgt zijn klanten tot in de puntjes

Servitization is een buzzword, óók in de maakindustrie. Een van de partijen die de afgelopen jaren al flink wat stappen...

clock 4,5 min

‘Juíst onze verpakkingen dragen bij aan een duurzame keten’

De gemiddelde consument staat er misschien niet bij stil, maar in een doorsnee Nederlands huishouden komen jaarlijks zo’n honderd verpakkingen...

clock 3 min

Eric Liebers, ceo Hordijk

‘Juíst onze verpakkingen dragen bij aan een duurzame keten’

Een fabrikant van houten kisten en pallets die een toonaangevende speler op het gebied van kunststof en aluminium werd: het...

clock 3 min

Inspirerende visie, gewaagde visie, onderscheidende visie maar bovenal langetermijnvisie. Om vervolgens de stelling te poneren dat management gaat over concrete doelstellingen, maand- en kwartaalresultaten, zoveel mogelijk voorspelbare uitkomsten. Korte termijn dus. Wie zoekt naar succesvolle voorbeelden organisaties die dat dilemma – lange versus korte termijn, van visie versus meetbare doelen – succesvol hanteren, eindigt meestal bij coöperaties en familiebedrijven. In januari verscheen een internationaal rapport waarin de onderlinge afhankelijkheid wordt onderstreept tussen zakelijk succes en directe betrokkenheid bij een breder sociaal of ecologisch vraagstuk. Een directie die voornamelijk op aandeelhouderswaarde of op klantbelang stuurt, ontgaat deze interdependentie vaak. Dat is veel moeilijker als toekomstige en vorige generaties over je schouder meekijken. In mijn dagelijkse adviespraktijk gaat het permanent over de timing van verbetervoorstellen, of ze nu gaan over successie of strategie, over cultuurverandering of klantgerichtheid. Gewapend met duurzame oplossingen voor ‘wicked problems’, moeten we vaak langdurig antichambreren alvorens nog nét 10 minuten ‘aandacht’ te krijgen van murw-vergaderde executives die de zelfbeheersing missen om de verleiding van hun schermpjes nog langer te weerstaan. De urgentie van andere agendapunten – dreigbrieven van toezichthouders, optredens voor analisten en commissarissen of uit de pas lopende organisatieonderdelen – wint het vrijwel systematisch van de lange termijn. Waar komt deze endemische bestuurlijke verslaving aan de korte termijn vandaan? Neem de worsteling van executive-vicepresident Paul, die zijn carrière heeft gebaseerd op het adagium achieve targets, avoid conflicts. Sinds een jaar rapporteert hij aan rvb-lid Erik, die in afwijking van al zijn voorgangers geen ‘smart-goals’ maar een langetermijnambitie predikt. Erik geeft ruimte, zoekt de dialoog en stuurt op een andere werkwijze, een nieuwe cultuur. Elke twee maanden organiseert hij tweedaagse heisessies waarin hij steeds een dag aan leiderschap besteedt. Pauls reflex om zijn budget te halen en bovenop risico’s te zitten, levert hem geen waardering op, eerder irritatie. Hij heeft eigenlijk geen idee wat Eriks definitie van succes is en merkt dat hij in zijn eigen team van de weeromstuit het credo van Eriks voorganger begint te citeren: what gets measured gets done. Niet dat Erik meetbaarheid mijdt, maar hij wil duidelijk meer. Hij communiceert Brede, Optimistisch getoonzette en op de Lange termijn gerichte doelen die van Durf getuigen: eerder ‘bold’ dan ‘smart’. Paul kan zich niet heugen eerder in zijn 30-jarige loopbaan zo van de leg te zijn geweest. In de boardroom kom ik niet zo bar veel idealisten als Erik tegen; die zijn doorgaans afgevallen in de strijd op de apenrots. Pragmatici zoals Paul zie ik des te meer, gedrild in geboden uit het corporate handboek als: communiceer in cijfers en feiten, scoor niet lager dan je peers, zet hogergeplaatsten nooit in hun hemd, pas alleen bewezen methodes toe en stop geen energie in dingen buiten je mandaat. Maar met alleen cijfers en zonder verbeeldingskracht is een aantrekkelijke schets van een gewenste toekomst niet te maken. En met alleen commitment aan de eigen carrière en zonder bevlogenheid ontbreekt simpelweg de moed om duurzaamheid voorrang te geven. Idealisme is in veel bedrijven eerder een bananenschil dan een bron van inspiratie. Maar zonder visie worden leiders overlevers.

Waarom ‘bold’ beter is dan ‘smart’-doelen

Visie. Als er een woord is dat zowel executives als mba-studenten in één adem met leiderschap noemen, is het wel...

clock 2 min

geconcentreerd lezen, productief werken, efficiënt werken, digitale teksten, snellezen, focus

We vinden het steeds lastiger om geconcentreerd te lezen

De enorme hoeveelheid informatie die we per dag moeten verwerken is slecht voor onze concentratie. In deze column legt Mark...

clock 1 min

Hoe het Nederlandse maakbedrijf Verhoeven Oss blijft groeien, ook tijdens de crisis

Vleesverwerkende industrie, farmaceutische bedrijven, elektronicafabrikanten, tapijtfabrieken, conservenproducten: eind jaren 60 gonst het in de regio Oss van de bedrijvigheid. Sjef...

clock 3 min

Columnisten

Tom Mom

Hoogleraar Strategie & Ondernemerschap aan de Erasmus Universiteit. Tevens co-auteur van het boek 'Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen'.

Lees de columns van Tom Mom

Partnerartikelen

i.s.m. Heijmans
bouw beton heijmans

Kan de bouwsector zonder cement? ‘Als we willen, kunnen we er écht vanaf’

De bouwsector is verslaafd aan beton. Het is een goedkoop, brandveilig en flexibel inzetbaar materiaal waarmee we nog altijd het...

clock 4 min

donald trump project stargate ai masayoshi son larry ellison sam altman

Techmiljardairs steken $500 miljard in grootste AI-project ooit – 5 vragen over Stargate

Donald Trump smijt niet alleen met decreten, maar ook met geld. Niet zijn eigen geld of dat van de belastingbetalers....

clock 3,5 min

donald trump decreten

Europa ontsnapt voorlopig aan Trumps decreten – Sensorfact overgenomen door industriereus ABB

Ook nieuws: rechtbank beslist over stikstofeis Greenpeace tegen Staat, Frans AI-bedrijf Mistral wil naar de beurs, werk-privébalans belangrijker dan salaris...

clock 3 min

johan feenstra smart photonics
premium

Johan Feenstra (Smart Photonics) wil meer lef zien in Europa: ‘Anders gaan we het spel verliezen’

Terwijl Amerika miljarden investeert in chips, worstelt Europa met staatssteun. Ceo Johan Feenstra van Smart Photonics, die zijn fotonicabedrijf in...

clock 6 min

sensorfact pieter broekema abb

Sensorfact overgenomen door ABB: ‘Geld was niet de bottleneck, we moeten de snelheid erin houden’

Pieter Broekema verkoopt Sensorfact, de scaleup die met sensoren en software maakbedrijven helpt energie en grondstoffen te besparen. De Zwitsers-Zweedse...

clock 4,5 min

i.s.m. ABN AMRO
abn amro achteraf betalen

59 dagen wachten op je geld? ABN AMRO zet in op achteraf betalen mét zekerheid

Als b2b-ondernemer ken je het scenario: je levert je producten, stuurt een factuur — en dan begint het wachten. Vaak...

clock 3,5 min

i.s.m. Doenpensioen van a.s.r.
alwin snel

Alwin Snel regelt zélf het pensioen voor zijn werknemers: ‘Een no-brainer’

Ondernemer Alwin Snel koos voor een afwijkende pensioenroute. Hij regelde zelf een goede pensioenregeling voor zijn medewerkers. Waarom? En wat...

clock 3,5 min

reservisten defensie nederland bedrijfsleven

Defensie werft deeltijdmilitairen bij bedrijfsleven: ‘Soms komen ze in uniform naar hun werk’

In militair uniform achter je bureau, tussen je collega's in pak. Het kan bij Capgemini, Shell en VDL Groep. Nu...

clock 6 min

donald trump inauguratie president

Trumps eerste decreten: ‘drill, baby, drill’ – Getir-oprichters overhoop met financier

Ook nieuws: oorlog, desinformatie en extreem weer grootste risico's, PostNL verrast met lagere marges, redders in de rij voor failliete...

clock 4 min

aytac yilmaz ore energy

Ore Energy’s oplossing voor stroomtekorten? IJzer laten roesten

Doorsnee batterijen bevatten lithium. Aytac Yilmaz kiest met zijn startup Ore Energy voor een verrassend alternatief: ijzer, water en lucht....

clock 4,5 min

donald trump silicon valley elon musk techmiljardairs

Hoe Elon Musk en de PayPal Mafia de macht grijpen in het Witte Huis

Donald Trump is geïnaugureerd als 47e president van de VS. In zijn entourage bevinden zich bekende techondernemers, zoals Elon Musk...

clock 7,5 min

fons trompenaars werkprofessor

Stop met kiezen tussen A of B in je bedrijf: ‘Dat is het oude paradigma’

Managementdenker Fons Trompenaars pleit voor een nieuwe kijk op leidinggeven. 'We denken te veel in of-of, terwijl het juist gaat...

clock 3 min

winkel vodafone bijlmerplein iot

Nieuwe techniek onthult onverwacht klantgedrag: ‘65% loopt via linkerkant de winkel in’

Denk je alles te weten over het gedrag van je klanten? VodafoneZiggo ontdekte met slimme sensoren verrassende patronen. Zo bleek...

clock 3 min

Defensie wil duizenden reservisten strikken via afspraken bedrijfsleven – ‘Tata Steel krimpt fors als transitie mislukt’

Ook nieuws: cyberdreiging moet chefsache worden, Trump stelt verbod TikTok 90 dagen uit, wankel koopkrachtplusje voor meeste huishoudens en Nederland...

clock 3,5 min

stikstof nederland schiphol landbouw koeien

Nieuwe stikstofbom: honderden bedrijven ineens illegaal door uitspraak Raad van State

Een nieuwe uitspraak van de Raad van State zet het Nederlandse bedrijfsleven op zijn kop. Honderden ondernemers die hun bedrijf...

clock 5 min

net-zero banking alliance

Amerikaanse banken stappen in rap tempo uit klimaatclub: ‘Ze kunnen eigenlijk niet anders’

Bij bosjes stappen grote Amerikaanse banken uit de Net-Zero Banking Alliance, een door de VN gecoördineerd klimaatverbond. Ze sorteren voor...

clock 4 min

i.s.m. L’Oréal
directeur duurzaamheid L’Oréal Erik Troost

Hoe verduurzaamt L’Oréal zijn 37 beautymerken? ‘Zijn goed bezig, maar het moet sneller’

In een wereld die moet verduurzamen, heeft de cosmeticabranche geen uitzonderingspositie. Het beautyimperium van L’Oréal telt 37 merken, waaronder Garnier,...

clock 4,5 min

Corporate Amerika snijdt in diversiteitsbeleid: strategische draai of knieval voor anti-woke?

Meta, McDonald's en Amazon voegen zich bij de groeiende groep bedrijven die hun DEI-beleid op de schop nemen. Om een...

clock 5 min