Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Juist nu op overnamepad

Veel bedrijven hebben de omzet afgelopen tijd in snel tempo zien dalen. Wie meer winst wil maken dan voor de crisis, gaat nu op overnamepad.

In meerdere branches valt de omzet voor een deel weg; soms met wel meer dan 50 procent. Deze omzetdaling is niet eenvoudig op te vangen. Zo zorgt een organische groei door middel van nieuwe opdrachten niet van de een op de andere dag voor de benodigde omzetgroei. Een manier om het hoofd boven water te houden is door de kosten aan te passen aan de omzet. Nadeel hiervan is dat dit niet altijd voor de gewenste nettowinst zorgt. Wat is dan wel de oplossing?

Op overnamepad

Na een fase van kostensanering zijn recentelijk meerdere bedrijven op overnamepad gegaan. Het voordeel hiervan is dat het geherstructureerde bedrijf weer naar de basis is gegaan en dus zijn zaken op orde heeft. Daardoor kan de ondernemer zich focussen op zijn eigen kleinere organisatie en het over te nemen bedrijf. Effecten die daarbij bereikt worden: verbreding van het producten- of dienstenpakket, verbetering van de concurrentiepositie, en de mogelijkheid om door schaalgrootte grotere projecten of aanbestedingen op te pakken.

Na de overname staat een onderneming er vaak beter voor dan in de periode voor de omzetdaling inzette. Daarnaast is het goed om te zien dat deze groep ondernemers door de slechte periode, de herstructurering en vervolgens een overname in een ander vaarwater terecht is gekomen. Ze hebben er weer plezier in.

Goed moment voor overname

Wat is het voordeel om in deze economisch onzekere tijden op overnamepad te gaan? Allereerst ligt de waardering van bedrijven nog steeds aanzienlijk lager dan vóór 2008. Daarbij komt dat er sprake is van een kopersmarkt. De bedragen die voor een onderneming betaald worden liggen fors lager door de slechte toestand in bepaalde sectoren, lagere omzetten (per medewerker), hoge autokosten en relatief hoge huisvestingskosten. Door de relatief lagere overnameprijs en met name de synergetische effecten door het bij elkaar brengen van twee of meerdere bedrijven, ontstaat een groep met veel kansen.

Wijze van overname

Bij een overname wordt meestal gedacht aan het ene bedrijf dat een ander bedrijf overneemt. Deze vorm komt ook nog regelmatig voor. Toch zijn er nieuwe methodes bij een bedrijfsovername in opkomst. Zo komt het tegenwoordig steeds meer voor dat de verkopende aandeelhouders nog een tijdje aanblijven. Niet alleen voor een benodigde financiering om de deal rond te krijgen, maar ook om het management te leveren.
 
Een andere – nog niet vaak voorkomende – manier is twee bedrijven samen te laten gaan met behoud van hun eigen identiteit. Ieder bedrijf houdt in dat geval haar eigen naam. Het voordeel van deze methode is dat boven de groep van samengevoegde bedrijven de huidige aandeelhouders volgens een bepaalde formule kunnen instappen als aandeelhouder. Op deze wijze zijn ze niet meer aandeelhouder van één bedrijf maar van meerdere organisaties. Vaak komt er een nieuwe aandeelhouder bij in de vorm van een investeerder die het integratieproces begeleidt en tevens nieuw kapitaal inbrengt. Met dit kapitaal wordt onder andere de integratie van nieuwe IT en logistieke systemen gefinancierd.

Conclusie

Kortom, bedrijven die er zwak voorstaan moeten nu het heft in handen nemen. Door op overnamepad te gaan kunnen ze zelfs een betere situatie creëren dan voor de omzetdaling intrad. Daarnaast geeft het de ondernemer een enorme boost aan plezier en levensvreugde om van het out-of-control-gevoel weer de touwtjes in handen te krijgen.
 
Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door oud-bankier en financieel en strategisch adviseur Rik van den Berg, eigenaar van The Financial Architects

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.