Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het mt van Eden Hotel Group

Het kan nog: een Nederlandse hotelgroep die de concurrentie aangaat met de mondiale ketens. Ondernemerschap en lokale kennis zijn de concurrentiewapens.

Ze zijn er trots op. Het prachtige American Hotel aan het Leidseplein in Amsterdam, met zijn roemruchte Café Americain, is geen onderdeel van een grote internationale keten maar van een Nederlands familiebedrijf. De afgelopen jaren is de Eden Hotel Group snel uitgegroeid tot een horecagroep met 17 hotels en 10 restaurants, gevestigd in het hart van 11 steden verspreid over Nederland. En als het aan algemeen directeur Léon Dijkstra ligt, groeit de groep nog wel even verder. "Het is een kwestie van de winst investeren in waar je goed in bent." Hoe weersta je als bescheiden familiebedrijf de mondiaal opererende ketens? "Onze kracht ligt in onze uitstraling", zegt directeur operations Frans Wientjes.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

"Bij grote ketens krijg je snel eenheidsworst." De hotels van de Eden Group hebben zelfstandig opererende managers die regionaal geworteld zijn. Ze kennen de markt en bieden service op maat, zoals toeristische informatie. Onder de naam ‘Love city life' is een programma bedacht om de hotelgasten meer van de stad die ze bezoeken te laten genieten.

De taak van de holding is om de afzonderlijke horecazaken waar mogelijk te ondersteunen. Met een klein apparaat en zo veel mogelijk ‘op afstand'. Dat laatste helpt om de best mogelijke vestigingsmanagers binnen te halen. Wientjes: "Die mensen moet je niet voor de voeten lopen."