Consistent een strategie uitvoeren klinkt mooi, maar betekent nog niet dat je elke dag hetzelfde moet doen. Een goede strategie is misschien wel zo veranderlijk als het weer.
Dat valt althans op te maken uit het onlangs verschenen boek Strategy at every corner, grotendeels geschreven door de 32-jarige VU-docent Paul Vlaar (niet te verwarren met de in opspraak geraakte pastoor in Obdam met dezelfde naam).
Voor dat boek ging hij, samen met een fiks aantal collega’s, te rade bij onder meer 14 consultants, 28 priesters, 32 managers van creatieve bedrijven en 17 accountmanagers. Ze analyseerden meer dan 80 uur aan video, keken naar wat managers kunnen leren van dieren, probeerden te achterhalen hoe kerkelijke instellingen omgaan met de paradox tussen de wens alles zo te houden als het is en de wens te veranderen, bestudeerden de organisatieprincipes die gelden in militaire kringen en onderzochten hoe sportclubs het wat vage begrip ‘momentum’ proberen vast te houden.
Dingen anders doen
Dat levert niet bepaald een praktisch ‘howto’-boek op, maar dat kan natuurlijk ook niet als het gaat om strategie. Want daarvan is niet één juiste manier, benadrukt Vlaar telkenmale. Zijn intentie is dan ook vooral te inspireren, uitgaande van het motto: zie dingen anders, en zie andere dingen. En dat moet dan weer leiden tot: maak dingen anders, en maak het verschil.
Het boek is bedoeld als reisverslag, als weergave van de observaties en ontdekkingen die Vlaar deed tijdens zijn queeste naar vernieuwende strategieën. Daardoor leest het vaak wat fragmentarisch, en heeft het soms meer van een plakboek dan van een betoog met een richting, maar al met al lijkt het doel wel te worden bereikt: de gedachten over de eigen strategie worden weer aangescherpt en ter discussie gesteld. Omdat de slechtste strategie die strategie is die maar niet wil veranderen.
Bestel het boek Strategy at every corner online.
Zie hieronder nog een viertal 'strategische' boeken die MT voor u heeft samengesteld.