Overal ter wereld hebben landen te kampen met problemen op het gebied van gezondheidszorg. Volgens Podiumauteur Jeannine Peek ligt de (goedkope) oplossing in de technologie.
Britse, Nederlandse en Canadese patiënten krijgen te maken met steeds langere wachtlijsten voor specialistische zorg. Veel Chinese gezinnen raken financieel in de problemen doordat ze contant moeten afrekenen voor kostbare medische zorg. Zo’n vijftig miljoen onverzekerde Amerikanen hebben niet of nauwelijks toegang tot zorg. De problemen verschillen van land tot land, maar toch is er een rode draad waarneembaar: de noodzaak om de kwaliteit te verbeteren en de zorgkosten te verminderen. Voor al deze problemen is er een universeel geldige oplossing. We moeten het informatietekort wegwerken en het goede nieuws is dat we dit op snelle en betaalbare wijze kunnen doen.
Technologie als hulpmiddel
Met behulp van technologie kunnen we stukjes informatie op zodanige wijze met elkaar te verbinden dat er kwaliteitsverbeteringen en kostenreducties ontstaan. Het is waar dat een overkoepelend zorgstelsel zoals in Europa en China wordt gebruikt, lang niet zo veel papierwerk oplevert als het Amerikaanse systeem. Als patiëntgegevens echter niet op efficiënte wijze tussen zorgsystemen worden uitgewisseld, ontstaan er kostbare, geïsoleerde eilandjes van informatie. Toegang tot informatie is een eerste vereiste, van Nederland tot China, waar de overheid een op de stedelijke bevolking gericht systeem moet zien af te stemmen op de behoeften van meer dan 600 miljoen plattelandsbewoners. Technologie kan de efficiëntie van stadsziekenhuizen verbeteren en de reikwijdte van specialisten door middel van telezorg regionaal uitbreiden.
Gegevens koppelen
Het is dit informatietekort dat we ons niet langer kunnen veroorloven, niet het zorgsysteem zelf. Met behulp van technologie kunnen we nieuwe recepten met eerder uitgeschreven recepten vergelijken om schadelijke interacties te voorkomen en de effectiviteit van medicijnen te verbeteren. Het koppelen van de gegevens die momenteel in allerlei geïsoleerde systemen besloten liggen, maakt een gecoördineerde zorg mogelijk, waarbij de activiteiten van alle betrokken artsen op de individuele patiënt kunnen worden afgestemd. Longitudinale gegevens uit elektronische medische dossiers kunnen de ontwikkelingstijd en –kosten van nieuwe medicijnen terugbrengen. Daarnaast kunnen ze helpen bij de ontwikkeling van gerichte behandelwijzen voor patiënten die als gevolg van genetische verschillen niet goed op gangbare medicijnen reageren. Met de juiste technologie zal preventieve zorg realiteit worden. We beschikken over het potentieel om een wereld te creëren waarin mensen niet alleen langer leven, maar ook langer in goede gezondheid verkeren.
Kwaliteit en efficiëntie verbeteren
Zoals voor de meeste rendabele investeringen geldt, gaat het er niet om hoeveel je investeert, maar om hoe je investeert. Ik raad zorgverleners de volgende vier stappen aan om de kwaliteit en efficiëntie van hun dienstverlening te verbeteren met behulp van technologie.
1. Ontsluit informatie waar de zorg wordt verleend – in de artsenpraktijk en in kleine en middelgrote ziekenhuizen. In afgelegen gebieden zijn artsen vaak op zichzelf aangewezen. In dat geval moeten zij de mogelijkheid hebben om snel contact op te nemen met een ziekenhuis in een andere regio. Het is van het allergrootste belang om te investeren in systemen die zijn gebaseerd op open standaarden, zodat artsen, ziekenhuizen en specialisten patiëntgegevens kunnen uitwisselen voor een optimale coördinatie van de zorgverlening.
2. Ondersteun zorgverleners met veilige en gebruiksvriendelijke technologie die specialisten op elk gewenst moment en vanaf elke locatie toegang biedt tot relevante patiëntgegevens. Ziekenhuizen die deze stap al hebben genomen, besparen jaarlijks duizenden uren op de patiëntenzorg; tijd die men vroeger kwijt was aan het zoeken naar dossiers en testresultaten. Belangrijker nog is dat artsen betere beslissingen kunnen nemen op basis van evidence-based medicine en best practices.
3. Verbeter de zakelijke en technologische infrastructuur die voor de ondersteuning van de zorgverlening wordt gebruikt. Koppel ongelijksoortige gegevensbronnen aan elkaar om de uitwisseling van informatie te vereenvoudigen. Zorg voor analysemogelijkheden waarmee ziekenhuizen best practices kunnen identificeren en toepassen, patiëntenpopulaties effectiever kunnen beheren en op nieuwe trends op het gebied van volksgezondheid kunnen inspringen. Dit alles is mogelijk terwijl de door technologie ondersteunde bedrijfsprocessen voor miljardenbesparingen zorgen. In de Verenigde Staten hebben ziekenhuizen dankzij de inzet van technologie hun inkomstencyclus verbeterd en de afgelopen zeven jaar vijftien miljard dollar bespaard – geld dat ze nu kunnen aanwenden voor het verbeteren van de patiëntenzorg.
4. Maak gebruik van de digitale gegevens uit elektronische patiëntdossiers en imaging- en genoomonderzoek om innovatie in de zorg te bevorderen en de volksgezondheid te verbeteren. Krachtige computersystemen maken genomische informatie beter toegankelijk voor artsen en medische onderzoekers dankzij een drastische reductie van de kosten van sequentiebepaling – van miljoenen dollars per genoom een tiental jaar geleden tot een paar duizend dollar nu. Gewapend met geïntegreerde elektronische dossiers met genomische informatie kunnen artsen gerichte therapieën en behandelplannen formuleren voor patiënten met een genetische aanleg voor een bepaalde ziekte of aandoening.
Levert veel op
Het moment is aangebroken om strategieën en automatiseringsmodellen te omarmen waarmee we het informatietekort in een informatieoverschot kunnen omzetten. We kunnen een zorgsysteem ontwikkelen dat weinig belastinggeld kost en effectieve patiëntenzorg oplevert. Zodra individuele landen deze kloof hebben overbrugd, kunnen we gaan samenwerken en de opgedane kennis gebruiken om de gezondheidszorg in elk land naar het hoogste niveau uit te tillen. De investeringen zullen veel méér opleveren dan euro’s, yuans of dollars. Ze zullen ons een langer, gezonder leven bieden.
Over de auteur:
Podiumauteur Jeannine Peek is Algemeen Directeur Dell Nederland
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.