#1 Talent behouden
Heb je met veel moeite dat talent binnengehaald, vertrekt die m/v alweer na een jaar. Het klassieke idee dat veel managers daarover hebben, is dat ze ergens anders worden gelokt met meer geld en andere perks.
Wen er gewoon maar aan dat werknemers veel van baan veranderen, geeft Simon Sinek mee. Wie slecht betaald wordt, zal inderdaad sneller vertrekken. Maar er zijn twee andere belangrijke redenen: ze zien geen mogelijkheden om te groeien en ze voelen zich niet gewaardeerd.
Dat gaat over leiderschap. Geef die talenten een doel, meer verantwoordelijkheid en meer autonomie. Als ze taken beter kunnen uitvoeren, geef ze dan ook die kans. Laat ze niet stranden in de bureaucratie. Luister ook naar hun advies en klachten, laat ze merken dat hun ervaring wel nodig is en verbind ze met je grotere missie.
Sineks boek Goede leiders eten als laatste benadrukt het belang van een veilige en ondersteunende werkomgeving. Talenten – jong en oud – blijven langer bij leiders die hen vertrouwen, inspireren en bijstaan.
Leer van internationale top-experts op Amsterdam Business Forum
Doe nieuwe inspiratie op van experts, zoals Neil Pasricha, Sanna Marin, Peter Hinssen en Eliza Filby en versterk je netwerk bij het Amsterdam Business Forum, hét leiderschapsevenement van 2025.
Grijp je kans!
lees verder#2 Wendbaar blijven
De competitie verslaan, nummer 1 worden? Daarmee verlies je het vandaag. Disruptie is overal, bedrijven moeten zich continu aanpassen in een onzekere en volatiele wereld. De oplossing die Sinek beschrijft in Het oneindige spel gaat over het spel en de knikkers.
Een voetbalwedstrijd heeft een begin en een einde. De spelers zijn bekend, de regels en het einddoel ook. Het spel van zakelijke beslissers stopt daarentegen nooit. De regels veranderen constant, de spelers zijn bekend én onbekend.
Het doel van het oneindige spel is dus niet winnen, maar juist duurzaam succes boeken. Dat doe je met een inspirerende visie waar je mensen echt voor willen gaan. Dat hogere doel is belangrijker dan je huidige businessmodel. Of je resultaten op korte termijn.
Wendbaarheid is niet in de verdediging schieten. Je moet het aandurven om strategisch flinke verschuivingen te maken of zelfs verlies te nemen op de korte termijn. Omarm die ‘oneindige mindset’ van Sinek. Daarmee vergroot en verbeter je de innovatie, het vertrouwen en de samenwerking. Zo blijf je langdurig overeind.
Lees ook: Leren leiden van Simon Sinek
#3 Loyale klanten cultiveren
Er is een groot verschil tussen klanten die regelmatig business met je doen en loyale klanten. Wie echt loyaal is aan jouw bedrijf, is bereid om een beter product of een betere prijs af te slaan. Dit soort klanten neemt niet eens de moeite om de concurrentie te onderzoeken of andere opties te overwegen. Ze willen zaken met jou doen.
Sinek schetst dit mooie plaatje in zijn boek Begin met het waarom. De meeste bedrijven weten wel wat ze doen, maar dat uitleggen wordt al een stuk moeilijker. Dat waarom gaat namelijk niet over je resultaten, maar over je bestaansrecht, je drijfveren, jouw missie.
Zo’n sterke missie is enorm belangrijk voor het creëren van trouwe klanten. Sinek gelooft dat je met het communiceren van je passie rechtstreeks invloed kan uitoefenen op de hersenen van je klanten. Op het limbische systeem, het deel dat gevoelens van vertrouwen, loyaliteit en besluitvorming verwerkt.
Om je klanten zo te raken, communiceer je helder en duidelijk over het waarom van je bedrijf en over hoe je impact maakt. Zo leg je een diepere connectie met jouw merk.
Kom Simon Sinek zien bij het Amsterdam Business Forum!
Mis de kans niet om Simon Sinek’s inzichten over inspirerend leiderschap en positieve organisatiecultuur live te horen tijdens het Amsterdam Business Forum.
Koop hier je ticket!
lees verder#4 Verschillende generaties leiden
De meeste managers zijn net gewend aan het dealen met de millennials. Nu zorgt generatie Z voor de nodige frustratie op de werkvloer. Beide generaties hebben andere verwachtingen van werk dan de voorgaande X’ers en Boomers.
Sinek heeft een zwak voor die jongere generaties. Hij neemt het eerst op voor de millennials in zijn beroemde Millennials in the Workplace-video. Daar legt hij de schuld voor het gedoe met die jongeren bij de ouders. Ze zijn te veel verwend en hebben gewoon niet geleerd hoe de echte wereld eruitziet. Aan leiders de taak om het beter te doen en die jongeren te inspireren met betekenisvol werk, groei en ontwikkeling en echte connecties.
Recenter is zijn video over de uitdagingen met Gen Z. Deze jongeren zijn nog een tikkeltje confronterender of zelfs agressief. Ze denken zwart-wit en zo stellen ze ook hun vragen. Ja of nee, is het enige antwoord als ze na acht maanden om opslag vragen. En bij nee zijn ze niet bang om te vertrekken.
Ook voor deze generatie laat Sinek heel wat empathie zien. Bedrijven moeten deze jongeren niet alleen de nodige vaardigheden bijbrengen voor hun werk, maar ook trainen om ‘beter te worden in menselijke vaardigheden’. Hoe je een dialoog aangaat, hoe je feedback geeft, hoe je om hulp vraagt. Vooral dat laatste is belangrijk, geeft hij mee. Want om hulp vragen, dat kunnen ze echt niet.