Mensen overtuigen is een dagelijkse bezigheid op de werkvloer. Maar waarom krijgt u vaak uw publiek niet mee? Tijd om uw argumenten kritisch onder de loep te nemen.
Professionals zijn dagelijks bezig met overtuigen: tijdens besprekingen, onderhandelingen of presentaties. Daarvoor gebruiken ze argumenten. Toch gebeurt het regelmatig dat iemand goede argumenten denkt te hebben, maar zijn publiek niet weet te overtuigen. Waar gaat het precies mis? Vaak denkt men krachtige en overtuigende punten te hebben, die dan bijvoorbeeld tijdens een bespreking direct door collega’s van tafel worden geveegd.
Overtuigingskracht meten
Cursisten vragen me vaak: ‘Hoe weet ik of mijn argumenten overtuigend zijn?’ Juist daar blijkt het in de praktijk vaak mis te gaan. Iemand vindt zijn eigen argument overtuigend, maar kan niet bepalen of zijn luisteraars dat ook vinden, omdat hij geen middelen heeft om de overtuigingskracht te meten. Deze zijn er echter wel.
Door je argumentatie te toetsen met kritische vragen kun je bepalen in hoeverre je argumenten bestand zijn tegen kritiek. Door dat te doen toets je dus de overtuigingskracht. Als je op alle vragen voldoende antwoord kan geven, weet je dat je argumentatie overtuigend is.
Eerst begrijpen dan overtuigen
Voordat je iemand van je gelijk kunt overtuigen, moet hij je eerst begrijpen. Met de juiste structuur wordt een argumentatie overzichtelijk opgebouwd en hierdoor kunnen al veel problemen worden voorkomen.
Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door Henri Raven, communicatietrainer en co-auteur van het pas verschenen boek De Argumentatiecoach
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'