Slechts 10 procent van de Nederlanders gelooft dat zakelijke leiders de waarheid spreken. Hoe win je het vertrouwen terug?
Onderzoek van Edelman: zakelijke leiders spreken meestal niet de waarheid als ze in moeilijke situaties zitten en het lukt ze ook al niet om problemen op te lossen in sectoren die het zwaar hebben. Aldus de ruim 30.000 respondenten in de jaarlijkse Trust Barometer van de onderzoekstak van het pr bureau.
Om er maar een cliché tegenaan te gooien: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat met de komst van de financiële crisis, de woekerpolisaffaire en diverse rare fratsen van individuele topmannen dat vertrouwen de afgelopen jaren dus vrijwel verdwenen is, verbaast niet. Belangrijke vraag voor de Nederlandse topmens: hoe deal je daarmee en vooral hoe vergroot je het vertrouwen weer?
Zachtere factoren
Waar je als bestuursvoorzitter in 2008 nog zorgde voor een solide imago met zaken als goede financiële prestaties of innovaties, bouw je volgens het onderzoek nu vooral een sterke reputatie op met zachtere factoren.
En hoe handig, de mensen die in het onderzoek stellen dat de top van het bedrijfsleven moeilijk te vertrouwen is, noemen ook wat zaken die leidinggevenden kunnen doen om weer vertrouwen op te bouwen. De belangrijkste drie: betrokkenheid (het juist behandelen van werknemers en het luisteren naar feedback van klanten), integriteit (transparante en open bedrijfsvoering) en maatschappelijke verantwoordelijkheid (een positieve bijdrage leveren aan de gemeenschap).
Dat dat niet bij elke topman in het systeem zit, moge duidelijk zijn. Wat je daaraan kunt doen: