Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo voorkom je dat de waan van de dag een struikelblok wordt

Door dagelijkse hectiek kom je vaak niet toe aan je doelen. Ben Tiggelaar geeft tips hoe je die tóch kunt bereiken.

Door de dagelijkse hectiek komen veel leidinggevenden niet toe aan de zaken die echt belangrijk zijn. De waan van de dag en de werkdruk blijken het grootste struikelblokken te zijn voor leiders, blijkt uit onderzoek van Denk Producties.

Het onderzoek spitst zich toe op twee vragen: wat vinden managers het moeilijkst aan hun eigen rol als leidinggevende? En wat vinden ze het moeilijkst in het leidinggeven aan anderen? Het onderzoek is gehouden onder 366 leidinggevenden.

>> Lees hier over de resultaten van het onderzoek

Intern gedoe wint het van collectieve belangen

Het probleem dat doelen niet worden gehaald, geldt niet alleen in het dagelijkse werk van leidinggevenden zelf, maar ook bij het leidinggeven aan anderen. Daar zijn de voornaamste klachten: 'intern gedoe wint het van collectieve belangen' en 'afspraken worden niet nagekomen'.

Managementdeskundige Ben Tiggelaar valt op dat ruim de helft, 56,6 procent van de respondenten, hetzelfde probleempunt aansnijdt: ‘We willen iets, we rennen daar heel hard voor, maar kennelijk komen we niet waar we willen zijn. We spreken iets af, maar het komt niet voor elkaar, blijkt uit de antwoorden van de respondenten.’

De remedie is volgens Tiggelaar om eerst heldere doelen te stellen: ‘Waar wil ik heen? Of liever nog: wat wil ik leren? Gewoon, heel praktisch. Hou het dicht bij huis. Zorg dat je doel aansluit bij je dagelijkse praktijk. Maak bijvoorbeeld betere werkafspraken. En als je delegeert, spreek dan met elkaar de te volgen stappen door en benoem de valkuilen die kunnen opdoemen. Maak bijvoorbeeld een checklist voor de taken die je mensen geeft. Prik een heldere deadline en stel do's en don’ts vast.’

Zorg ervoor dat medewerkers hier ook zelf verantwoordelijkheid in nemen: ‘Daag hen uit om ook voor zichzelf heldere leerdoelen te stellen en werk daar samen naartoe.’

Breng concrete actiepunten in de praktijk

De volgende stap is om de doelen te vertalen naar afspraken met jezelf en met je team over hoe je die doelen gaat bereiken. ‘Maak de sprong naar dagelijks gedrag en concrete actiepunten: bijvoorbeeld beter luisteren naar je mensen voordat je vanuit je leidinggevende functie begint te praten. Niet meteen je eigen verbeterpunten aandragen, mar doorvragen. Heel praktisch en concreet.’

Tenslotte is het belangrijk om de voortgang te monitoren en op tijd bij te sturen als de situatie erom vraagt. Controleer dagelijks, met een eenvoudig vragenlijstje of een scorebord, of je hebt gewerkt aan je belangrijkste doelen. Stel die vraag niet alleen aan je mensen, maar ook aan jezelf: heb ik progressie geboekt?’

De belangrijkste uitkomst van het onderzoek, dat de dagelijkse beslommeringen het eigenlijke doel zo in de weg staan, lijkt een open deur. En tegelijk is het ook het grootste probleem dat mensen ervaren, zegt Tiggelaar. Het echte probleem zijn dus de eenvoudige dingen en dat zijn ze al heel lang.

Niet afschuiven op anderen

De kunst bij dit alles is, zegt Tiggelaar, dat je voortdurend op zoek gaat naar je eigen 'regelruimte'. Natuurlijk spelen externe factoren als de markt, de regelgeving, werkdruk, chaos en kantoorpolitiek een rol, maar de vraag blijft altijd: wat kan ik zelf doen? Waarover heb ik wel controle? Het begint uiteindelijk met dit soort vragen op het gebied van persoonlijk leiderschap.

Maatwerk leeft niet zo

Opvallend in het onderzoek is dat leidinggevenden het bieden van maatwerk aan hun mensen niet als probleempunt zien. Slechts 15 procent ervaart het als iets waar hij of zij een oplossing voor wil. ‘Dat betekent dat het ofwel heel goed gaat op dit punt, of dat er veel te weinig aandacht voor is. Ik ben geneigd te denken: dat laatste. Het leeft kennelijk niet zo erg.’

En dat is jammer, vindt Tiggelaar, want juist maatwerk leveren als leidinggevende haalt het beste uit je mensen. ‘Iedereen heeft individuele sterke punten. Om die optimaal te benutten, moet je je mensen kennen en ze als individuen behandelen. Binnen een team zijn immers geen twee mensen hetzelfde.’

‘Stel, een team krijgt een verruiming van zijn taken voor de kiezen. Voor sommige mensen betekent dat dat ze bepaalde vaardigheden helemaal vanaf nul moeten opbouwen. Ook als ze al heel lang in het team werken en heel ervaren zijn in wat ze tot dan toe deden. Maar in datgene wat er aan taken bijkomt, zijn ze nog een beginner. En zo moet je ze op dat punt ook behandelen. Dat is niet kleinerend, maar het helpt ze om hun nieuwe taak zo goed mogelijk te vervullen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De wil is er wel

Het zijn juist de gewone dingen waar mensen het meest mee zitten. Andere probleemkwesties die in het onderzoek aan de orde kwamen, zoals te veel bureaucratie of gebrek aan doelgerichtheid, scoorden veel lager. Je zou kunnen zeggen: de wil is er wel, maar de gewone dagelijkse rompslomp weerhoudt ons van het bereiken van onze doelen.

Opvallend veel respondenten noemen – los van elkaar – Stephen Covey’s ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’ als belangrijkste inspiratiebron in antwoord op de vraag welk boek, training of inzicht op het gebied van leiderschap voor hen het meest waardevol is. Het succes van Covey schuilt erin dat 'hij blijkbaar de thematiek aanraakt waar mensen het meest mee te maken hebben', stelt Tiggelaar. 'Covey is niet bang om de gewone, dagelijkse, menselijke thema's centraal te stellen en blijkbaar is dat waar leiderschap in hoge mate om draait.'

Meer horen over het onderzoek van Tiggelaar?

Of lees eerst verder: