Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo vermijd je de waan van de dag als manager

Door ‘intern gedoe’ en het niet nakomen van afspraken door anderen hebben vele managers geen tijd om aan de écht belangrijke zaken te werken, blijkt uit onderzoek van Denk Producties. Managementdeskundige Ben Tiggelaar geeft 3 tips om aan die drukte van iedere dag te ontkomen.

Foto: Dashmote

In een onderzoek naar de struikelblokken van leidinggevenden is het voor Tiggelaar helder waar het aan scheelt. Ruim de helft 56,6 procent, geeft aan dat het probleem niet ligt bij het gemeenschappelijke doel maar bij de uitvoering. ‘We willen iets, we rennen daar heel hard voor, maar kennelijk komen we niet waar we willen zijn. We spreken iets af, maar het komt niet voor elkaar, blijkt uit de antwoorden van de respondenten.’

Daarom drie tips om te ontkomen aan de waan van de dag en je bezig te kunnen houden met het uitvoeren van de belangrijke klussen:

1. Stel heldere doelen

‘Waar wil ik heen, of nog liever: wat wil ik leren? Gewoon, heel praktisch’. Aldus Tiggelaar. Zorg dat die doelen aansluiten bij je normale manier van werken. Maak dus een eenvoudige lijst met doelen en deadlines wanneer je die wil bereiken.

2. Vertaal die doelen naar concrete actiepunten

Nu de stippen aan de horizon zichtbaar zijn is het tijd om de weg naar die plek te maken. ‘Maak de sprong naar dagelijks gedrag en daarbij concrete actiepunten. ‘bijvoorbeeld beter luisteren naar je mensen voordat je vanuit je leidinggevende functie begint te praten. Niet meteen je eigen verbeterpunten aandragen, mar doorvragen. Heel praktisch en concreet.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zorg daarbij voor meetpunten, en houd de voortgang bij. Met een vragenlijst of een scorebord zie je van zowel jezelf als van je mensen of er – genoeg – vooruitgang wordt geboekt.

3. Schuif zo min mogelijk af op anderen

Door met je eigen doelen aan te sluiten op de dagelijkse praktijk heb je, als het goed is, reëel haalbare plannen gemaakt. Daarbij is het dus zaak om zo min mogelijk af te schuiven op anderen. Als dit toch noodzakelijk is, spreek dan door wat er voor beren op de weg kunnen koen, stel samen een checklist op en stel een heldere deadline.