Maanden was hij uit de running. Het gaf hem de tijd om de strategie voor Snappcar en zijn rol als CEO haarscherp te krijgen. Victor van Tol: ‘Afgelopen voorjaar had Snappcar net zijn vijfjarig bestaan gevierd en we groeiden goed. We hadden de Franse autoverhuurder Europcar aangetrokken als nieuwe investeerder en in Duitsland een collega overgenomen.
Zo hebben we in de vier landen waarin we actief zijn een flinke community gebouwd van een half miljoen gebruikers. Die hebben via ons deelplatform de beschikking over 50.000 auto’s van particulieren. Al met al had ik een dubbel dagtaak aan het managen van Snappcar, het aantrekken van nieuwe financiering en de afronding van de Duitse overname.
Tumor
Daar ging ik, zoals met alles, met een soort militaire discipline tegenaan. Ik moet toegeven dat ik er voor mijn gezin niet altijd was, ook al was ik fysiek wel aanwezig. Maar ik voelde me topfit, ook omdat ik zes dagen per week sportte. Een goede vriend van me werd op een kwaad moment getroffen door kanker. Dat zette me wel aan het denken. Ik boekte daarom toch maar eens een total body scan, zo’n dagje in Duitsland waarop ze je helemaal doorlichten. Daar kwam uit dat er een tumor ter grootte van een appel zat tussen mijn rechterlong en hart. Daar had ik totaal geen rekening mee gehouden. Maar ook toen bleek ik, ook wat zo’n schokkend bericht betreft, toch vooral ondernemer.<
Rol overdragen
Ondernemen is omgaan met tegenslagen; zo heb ik dit ook benaderd. Ik heb mijn managementteam, medewerkers en aandeelhouders op de hoogte gebracht dat ik onder het mes zou gaan, twee weken aan mijn herstel zou werken en er daarna weer zou zijn. Ik bekeek verder welke van mijn vier rollen als CEO ik zou kunnen overdragen voor de tijd dat ik uit de running zou zijn. Eén: nadenken over de strategie? Dat konden we wel parkeren. Twee: overnames? Er was een optie, maar die lieten we lopen. Drie: financiering? Hadden we net geregeld. En vier: mijn taak om verder te bouwen aan het leadership team? Ook dat kreeg even wat minder aandacht, so be it.