Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Test: ben je bereid collega’s aan te spreken op hun gedrag?

Leidinggevenden denken vaak dat ze duidelijk zijn, maar het tegendeel is waar. Hoe goed ben jij in het aanspreken van mensen?

Het is een van de dingen die mensen van een leider verwachten: dat hij mensen aanspreekt op ongewenst gedrag. Gek genoeg gebeurt dat in organisaties veel te weinig. Gytha Heins, organisatie-adviseur van Be7, doet al enkele jaren onderzoek naar aanspreekgedrag. Het afgelopen jaar interviewde ze tientallen managers. '97 procent van de mensen die ik sprak vond dat er in hun organisatie te weinig werd aangesproken.' Een bijna 100 procent score dus. Kennelijk is niets zo moeilijk als aanspreken, terwijl het toch bijzonder belangrijk is, zo stelde ook Kim Malone Scott in een interview met MT. 'Niets zeggen is veel erger dan goede kritiek geven', aldus Malone die directeur was bij Google. Dat we dat toch niet doen, is niet gek. We willen graag aardig gevonden worden en iemand ongezouten de waarheid vertellen helpt daar, in elk geval op korte termijn, niet bij. Maar hoe zit het eigenlijk met jou en jouw organisatie? Heins ontwikkelde een korte vragenlijst. Hier kun je hem invullen. Na het invullen van jouw antwoord op acht vragen, kun je bekijken hoe de gemiddelde Nederlandse manager hierop heeft gescoord. En aan het eind ontvang je een PDF met een aantal conclusies en aanbevelingen. Doe de test
Foto: Getty Images

Het is een van de dingen die mensen van een leider verwachten: dat hij mensen aanspreekt op ongewenst gedrag. Gek genoeg gebeurt dat in organisaties veel te weinig.

Gytha Heins, organisatie-adviseur van Be7, doet al enkele jaren onderzoek naar aanspreekgedrag. Het afgelopen jaar interviewde ze tientallen managers. ’97 procent van de mensen die ik sprak vond dat er in hun organisatie te weinig werd aangesproken.’ Een bijna 100 procent score dus.

Kennelijk is niets zo moeilijk als aanspreken, terwijl het toch bijzonder belangrijk is, zo stelde ook Kim Malone Scott in een interview met MT. ‘Niets zeggen is veel erger dan goede kritiek geven’, aldus Malone die directeur was bij Google. Dat we dat toch niet doen, is niet gek. We willen graag aardig gevonden worden en iemand ongezouten de waarheid vertellen helpt daar, in elk geval op korte termijn, niet bij.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Test het zelf

Maar hoe zit het eigenlijk met jou en jouw organisatie? Heins ontwikkelde een korte vragenlijst. Hier kun je hem invullen. Na het invullen van jouw antwoord op acht vragen, kun je bekijken hoe de gemiddelde Nederlandse manager hierop heeft gescoord. En aan het eind ontvang je een PDF met een aantal conclusies en aanbevelingen.

Doe de test