De Franse krant La Tribune noemt zijn benoeming een mogelijke geste richting het Nederlandse kamp binnen Air France KLM: Steven Zaat is de nieuwe financieel eindverantwoordelijke binnen Air France. Opvallend is de benoeming van de Nederlander op z’n minst: Air France en KLM hebben sinds de samenvoeging in 2003 al meerdere malen openlijke onenigheid gehad.
Zaat begint zijn carrière bij AkzoNobel, na een studie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en een master in Economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij begint op de Economische divisie in Delfzijl van het verfconcern, waar hij tegelijkertijd een studie tot controller volgt aan de VU. Tijdens die studie groeit hij door binnen Akzonobel tot Controller van de technische service, na 2 jaar in die functie wordt hij controller op de afdeling Chloor.
Controller
In het jaar 2000 stapt Zaat over naar KLM. Hij begint bij de ontwikkelings- en onderhoudstak, een van de drie core businesses. Hij begint er als controller en klimpt op tot plaatsvervangend CFO van de afdeling. In 2006, als KLM inmiddels overgenomen is door Air France, maakt hij de overstap naar het moederbedrijf, waar hij zich bezighoudt met de financiële kant van partner deals en allianties.
Na 2,5 jaar krijgt hij een nieuwe rol: Zaat gaat zich als SVP bezighouden met Risk Management en de financiële verslaglegging binnen het bedrijf. Een behoorlijke klus, als twee grote bedrijven met verschillende culturen samengevoegd worden. Hij doorstaat de taak en promoveert tot CFO van de afdeling Ontwikkeling en Onderhoud, waar hij tien jaar daarvoor binnenkwam.
Momenteel vervult hij de functie van Senior Vice President Corporate Controle bij Air France-KLM, waarbij hij onder andere nauw betrokken was bij de onderhandelingen over de joint venture tussen Air France-KLM, Delta Air Lines en Virgin Atlantic.
Plooien
Na deze rol 4,5 jaar vervuld te hebben, wordt Zaat nu eindverantwoordelijk voor alle financiën binnen Air France. Hij volgt de Fransman Marc Verspyck op, die de functie na zes jaar naast zich neerlegt. Waarom er door het Franse zusterbedrijf van KLM gekozen is voor een Nederlander op deze positie blijft gissen. La Tribune oppert onder andere dat het zou kunnen dat de luchtvaartcombinatie een sterkere greep wil om de financiële resultaten van Air France, die minder waren dan die van KLM. Volgens de Franse krant Les Echos zou de benoeming gezien moeten worden als een poging van Benjamin Smith van Air France om de plooien glad te strijken.