Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oud HR-baas Google koppelt technologie aan personeelsbeleid

We staan aan de vooravond van een HR-revolutie, vergelijkbaar met de revolutie die de maakindustrie een eeuw geleden doormaakte. Dat stelt Laszlo Bock, voormalig HR-baas van Google. Met zijn bedrijf Humu zet hij kunstmatige intelligentie in om werknemers beter te maken.

Voormalig HR-chef van Google Laszlo Bock deed letterlijk al een boekje open over de praktijken binnen de tech-reus. Twee en een half jaar geleden richtte hij Humu op om CHRO’s en andere bestuurders te helpen teams te bouwen die zo productief en blij mogelijk zijn. Daarin koppelt Bock zijn ervaringen bij Google en General Electric aan de wetenschap om ‘nudges’ te bouwen. Precies op de momenten waarop het gedrag van mensen positief beïnvloed kan worden, stuurt zijn bedrijf herinneringen om even in actie te komen.

In een interview bij Forbes doet Bock uit de doeken hoe Humu werkt, wat we ervan kunnen leren en hoe belangrijk een HR-chef is – of zou moeten zijn -. Humu, zo blijkt, is niet zomaar een adviesbureau. Het maakt niet alleen gebruik van academische theorie, maar ook van technologie. Of, zoals hij het zelf zegt: ‘Humu maakt gebruik van nudges die gebaseerd zijn op mensen, wetenschap, machine learning en een beetje liefde. In wezen gaat het allemaal om empowerment van teams en individuen. We moeten individuen centraal stellen om de prestaties van het hele bedrijf en het geluk van de werknemers te verhogen.’

Nudges

Humu stuurt herinneringen rond op basis van meetgegevens. Eerst bedacht het bedrijf op basis van de theorie welke factoren het meest bijdragen aan het geluk van mensen en – in het verlengde daarvan – de productiviteit van ondernemingen. ‘We werken op basis van vijf factoren die de meeste invloed hebben: organisatorische prestaties, retentie, individueel welbevinden, inclusie en innovatie. Met ons systeem kunnen we berekenen welk gedrag elk individu moet veranderen om die vijf factoren zo goed mogelijk te maken.’

‘Vervolgens sturen we onze op kunstmatige intelligentie gebaseerde nudges. Denk aan kleine notities en herinneringen die oppoppen op welk communicatiemiddel dan ook maar gebruikt wordt. Boodschappen die uitlokken iets nieuws te proberen, iets inclusiever te doen, dat soort dingen. Dankzij de juiste timing gaan de mensen er meteen mee aan de slag. Uit ons onderzoek blijkt dat zelfs 250 procent vaker te gebeuren dan zonder herinnering.’

Het is nogal een afwijkend idee, om met behulp van dit soort technologie werknemers beter te maken. Bock: ‘Je kunt een dure opleiding doen, of heel veel coaches je bedrijf binnen brengen. Dat werkt allebei, maar is wel heel duur. De basis van Humu is in wezen dat we een goedkoper alternatief zochten. De andere co-founders zitten in de technologiehoek en samen kwamen we op dit idee. We realiseerden ons samen dat we technologie kunnen inzetten om mensen bewust te maken van hun mogelijkheden om beter te worden, te groeien, te leren en hun werk leuker te maken.’

Feedback

Om het systeem te laten werken, heeft Humu een aanzienlijke stroom data van een bedrijf nodig. Gegevens over retentie, over productiviteit, hele tevredenheidsonderzoeken gaan in de computer. Vervolgens wordt geanalyseerd op welke plekken het meest effectief gedrukt kan worden. En ten slotte begint de machine nudges te versturen binnen de organisatie, geheel gepersonaliseerd. Bock: ‘We gebruiken het uiteraard zelf ook. Ik kreeg deze week bijvoorbeeld nog een nudge waarin stond dat ik niet moest vergeten vandaag constructieve feedback te geven aan mijn medewerkers. Onze computer had namelijk aan elkaar geknoopt wat belangrijk voor mij is én voor hen. Bovendien had het systeem bepaald dat dit op dit moment het meest effectieve instrument was om elkaar en de organisatie een stapje vooruit te helpen. Ik deed het en merkte meteen verschil.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bock is ervan overtuigd dat HR – mede door nieuwe technologische mogelijkheden – aan de vooravond staat van een revolutie. ‘Het is evident dat het juiste personeelsbeleid van groot belang is. Nu we steeds meer instrumenten in handen krijgen om doelgericht mensen beter te maken, wint de afdeling HR ongetwijfeld aan aanzien. Dit vak gaat de komende jaren volledig over de kop, vergelijkbaar met de revoluties in de maakindustrie een eeuw geleden, en die op het gebied van digitale marketing met de opkomst van Google en Facebook.’

Daar hoort, zoals bij elke revolutie, een waarschuwing bij. Bock: ‘Je ziet nu al dat steeds meer startups experimenteren met digitale HR-tools. Het is uitkijken, want alleen de technologie die op een basis van wetenschappelijk onderzoek is gebouwd, werkt echt.’

hrm