Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meer make-up, minder leiderschapskwaliteiten

Veel make-up op naar je werk of op je LinkedIn-profielfoto kan negatief uitpakken. Vrouwen met meer make-up op worden gezien als slechtere leiders, blijkt uit onderzoek.

Foto: Getty

In een studie van de Schotse Abertay University, die onlangs werd gepubliceerd in het tijdschrift Perception, werden 150 zowel mannelijke als vrouwelijke respondenten gevraagd om vrouwen te beoordelen op hun leiderschapskwaliteiten. De foto’s die beoordeeld moesten worden, waren digitaal bewerkt om de hoeveelheid make-up te laten variëren.

Dominanter

Dit onderzoek was een vervolg op een onderzoek waaruit bleek dat vrouwen met meer make-up op door andere vrouwen als dominanter en door mannen als prestigieuzer gezien werden. Maar als het om leiderschapskwaliteiten gaat, blijkt dit een ander verhaal.

Een vrouw met veel make-up wordt zowel door mannen als door vrouwen lager beoordeeld op het hebben van leiderschapskwaliteiten. Als de mate waarin de vrouwen waren opgemaakt werd gehalveerd, waren de resultaten wisselvalliger en werd de persoon soms wel en soms niet gezien als een sterke leider. In dit onderzoek waren de resultaten niet significant om hier een conclusie uit te trekken.

Oppervlakkig

Waarom mensen tot deze conclusies kwamen is niet onderzocht. Of een zwaar opgemaakt gezicht suggereert dat iemand oppervlakkig is, of dat mensen denken dat de persoon in kwestie incompetent is, is dus op basis van deze resultaten niet te zeggen. Daarvoor is verder onderzoek nodig.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zaken die ook mee zouden kunnen spelen, en niet zijn onderzocht, is de mate van senioriteit van opgemaakte vrouwen. In een eerdere studie van onderzoeker Watkins naar aantrekkelijkheid en hoogte van salaris concludeerde hij dat aantrekkelijke mensen een hoger salaris kregen, maar dat dit alleen gold voor lagere managementrollen, bijvoorbeeld rollen waarin mensen veel met klanten te maken hadden. Als je naar hogere managementposities keek, was dat effect veel minder.

De onderzoekers wilden verder nog graag benadrukken dat deze studie niet bedoeld is om een mening te hebben over het make-upgebruik van vrouwen.