Onlangs hield Monica Lewinsky een Tedtalk, genaamd 'The price of shame'. Haar betoog werd ontvangen als een inspiratiebron over goed leiderschap en slimme rebranding. Lees de kritieken en bekijk hem hieronder.
In haar betoog sprak Lewinsky ook vooral niet over sigaren of klapte ze anderzijds uit de school. Ze wil haar eigen ervaringen gebruiken om de ernst van cyberbullying op de kaart zetten, waar ze zichzelf als een van de eerste slachtoffers van beschouwt. De reacties in de media waren positief, zeer positief zelfs. Los van de zaak waar ze voor staat, werd Lewinsky’s speech vooral als inspirerend en leerzaam gezien. MT zetten de meest relevante lessen van Lewinsky volgens criticasters op rij.
#1 Wees moedig in plaats van laf
‘Laffe leiders proberen bij negatieve situaties de boel af te leiden. Moedige leiders nemen een negatieve situatie ter hand en transformeren het in iets goeds. Lewinsky staat voor de laatste variant,’ zo schreef Lisa Earle McLeod, auteur van de bestseller Selling with Noble Purpose in Forbes, ‘en dat zou natuurlijke voor alle leiders moeten gelden. Lewinsky wist bovendien een gênante persoonlijke ervaring om te zetten in een strijdkreet voor meer beleefdheid op het internet naar elkaar. Een krachtig staaltje van zichzelf rebranden en weer relevant maken.
#2 Geef fouten ruiterlijk toe
Earle McLeod vervolgt door erop te wijzen hoe sterk het is dat Lewinsky geen doekjes windt om het feit dat ze fouten heeft gemaakt. Lewinsky verklaarde tijdens haar Tedtalk: ‘Geen dag gaat voorbij dat ik niet aan mijn fout wordt herinnerd, en ik betreur die fout enorm.’ Bereid zijn toe te geven dat je iets fout hebt gedaan is een sterke kwaliteit voor een leider,’ zo meent Earle McLeod. Neem verantwoordelijkheid en geef fouten ruiterlijk toe.
‘Echte leiders gaan bovendien op een probleem af, en lopen er niet vandaan,’ aldus Earle McLeod. Lewinsky zeurt of ontkent niet en weet met een ingetogen betoog eindelijk de sympathie op te wekken die ze twintig jaar eerder niet kreeg.
#3 Bepaal de gedeelde agenda
Echt leiderschap draait niet om jezelf, het draait erom dat je klaarstaat voor anderen. Lewinsky verwijst naar recente tragische slachtoffers van cyberbullying en gebruikte het om haar eigen ervaring in een nieuwe context te plaatsen en hopelijk te gebruiken om anderen weer te helpen. ‘Monica Lewinsky,’ zo schrijft McLeod, ‘heeft het lef om nare ervaringen uit haar eigen verleden te gebruiken om voor anderen iets beters te bereiken. En dat kenmerkt een echt leider.
#4 Slim staaltje rebranding
‘In haar publieke optredens sinds het schandaal,’ zo schrijft Peter Gasca van ondernemersblad Inc., ‘heeft Monica Lewinsky nooit iemand belaagd of belasterd die te maken had met de affaire. Natuurlijk weet Lewinsky hoe het internet werkt en realiseert ze zich terdege dat ze bij deze persoonlijke rebranding zichzelf geen enkele misstap kan permitteren. Kortom, tot zover een effectief staaltje imago opvijzelen.
#5 Negeer de ruis
In het verleden kreeg Lewinsky heel wat onplezierige dingen naar haar hoofd geslingerd en nog altijd bestaat er hier en daar een publieke haat tegen haar. Maar als een professionele athleet heeft ze geleerd de ruis uit te bannen In plaats daarvan kiest ze er zelfs voor de ruis de pas af te snijden door juist de positieve lessen uit het verleden te benadrukken. Ook als ondernemer is het wel zo handig te weten wanneer je negatieve ruis juist moet negeren of op een dusdanig adequate wijze reageren dat het je reputatie zelfs kan verbeteren.
#6 Hoe om te gaan met professioneel falen
In een artikel dat Lewinsky schreef voor Vanity Fair beschrijft ze dat ze ondanks haar training en kwalificaties niet in staat was een baan te vinden. Een recruiter vroeg haar zelfs om een ‘verklaring van vrijwaring’ van de Clintons, gezien er 25 procent kans was dat Hillary Clinton de eerstvolgende Amerikaanse president zou worden.
Niet in staat een ‘gewone’ baan te vinden, kiest Lewinsky er nu voor een carrièremove als public speaker tegen cyberbullying. Omgaan met professioneel falen is bepaald niet makkelijk, zo zegt Peter Gasca. Maar juist hoe we reageren op falen is belangrijk voor onze reputatie van zowel onszelf als ons bedrijf. Meestal onthoudt je niet het specifieke falen als wel de manier waarop ermee om werd gegaan. Ook in dat opzicht valt er heel wat van Monica Lewinsky te leren.
Benieuwd naar de Tedtalk van Monica Lewinsky? Bekijk hem hieronder.