Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jan-Willem Roest (vertrekkend CEO Paypal Benelux)

Hij liftte mee op de opkomst van contactloos betalen in Nederland en stelde zichzelf als doel om de nummer één betaalmethode van Nederland te worden. Nu vertrekt Jan-Willem Roest na bijna tien jaar bij Paypal. Een profiel.

Hij liftte mee op de opkomst van contactloos betalen in Nederland en stelde zichzelf als doel om de nummer één betaalmethode van Nederland te worden. Nu vertrekt Jan-Willem Roest na bijna tien jaar bij Paypal.

Zou Jan-Willem Roest, vertrekkend topman Benelux bij Paypal, alle tijd en geld van de wereld hebben, dan zou hij zijn ideale weekend doorbrengen op Ibiza, in Amerika en Zuid-Afrika, om op zondagavond op Terschelling te eindigen voor een BBQ. ‘We eten aan lange tafels op het brede strand. De barbecue gaat aan, flessen wijn staan in de koeler en de kinderen ballen en vliegeren om ons heen. Na al die decadentie besef ik: meer dan dit heb je niet nodig’, laat hij in het FD optekenen.

Bijna 10 jaar werkt Roest bij Paypal, waar hij in 2010 binnenkomt als hoofd van Relationship Management Benelux, maar tot deze week de scepter zwaait over Benelux en Ierland. Onder zijn toeziend oog wordt onder andere contactloos betalen met een bandje geïntroduceerd op festivals en liftte het bedrijf mee op het opkomst van contactloos betalen.

Zijn grootste concurrent in Nederland is iDeal, dat op nummer één blijft staan als het gaat om online betalingen. Waar het van oorsprong Amerikaanse bedrijf in andere landen successen boekte door de populariteit van eBay, was in Nederland Marktplaats niet gewend aan het betaalmiddel. ‘Vergeet niet, we zijn wereldwijd het grootste open online betaalplatform, we zitten in ruim tweehonderd landen. […] Dat we in Nederland nog een achterstand hebben, is vanwege het feit dat we in Nederland niet hebben kunnen profiteren van het eBay-platform, zoals in andere landen wel het geval is geweest’, zegt Roest erover in een interview met ManagementScope.

Consument

Daarbij hielp de Nederlandse consument ook niet echt mee, volgens Roest. ‘We lopen voorop in het aanbieden van nieuwe technologie, maar niet in de adoptie daarvan. […] De meeste Nederlandse consumenten vinden het nou eenmaal wel best met de bestaande betaalmethoden. Die hoeven niet zo snel iets nieuws.’

Die consument krijgt de volle aandacht van Roest als hij aan de slag gaat bij Paypal. ‘Het zijn gewoontedieren, dus we moesten duidelijk maken dat betalingen makkelijker kunnen. We hebben het mogelijk gemaakt dat consumenten via iDeal geld op hun PayPal-rekening kunnen storten. Dat blijkt een groot succes.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vierde medewerker

Voordat Roest bij PayPal aan de slag gaat, heeft hij samen met twee vrienden een eigen internetbedrijf en werkte hij bij IBM en computermerk Lenovo. ‘Bijna zes jaar lang verkocht ik pc’s, maar ik realiseerde me dat daar geen groei meer zat. Ik heb altijd een sterke interesse in nieuwe businessmodellen en innovatie gehad. Daarom maakte ik een lijst met tien bedrijven waar ik wel wilde werken. Eén van die bedrijven was PayPal. Zo werd ik de vierde medewerker van PayPal in Nederland’, vertelt Roest tegen MT.

Deze week werd bekend dat deze vierde medewerker van de Amerikaanse betaaldienst het bedrijf gaat verlaten. Roest spreekt van ‘tien prachtige, innovatieve en levendige jaren’. Wat hij hierna gaat doen, is nog niet bekend.