Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Gillian Tans elke dag innoveert met Booking.com

Succes ziet er voor iedereen anders uit, denkt Gillian Tans, CEO van Booking.com.  Toch heeft ze algemene succestips voor de vrouwelijke ondernemers op de Next Women Innovation Summit. 

Gillian Tans Booking.com

Natuurlijk heeft Tans geen antwoord op de vraag die haar zo vaak wordt gesteld: ‘Wat is de formule voor succes?’ Er is namelijk geen universele definitie van succes. Persoonlijke doelen zien er voor iedereen anders uit.

Een paar algemene dingen kan Tans wél alvast over succes zeggen. Succes ziet er niet uit als een lineaire pijl omhoog, maar als een door de war gehaald touwtje dat uiteindelijk als een pijl naar boven wijst. Vol tegenslagen dus. Je bereikt succes volgens Tans bovendien eerder samen dan alleen. En, last but not least, succes is vooral heel hard werken.

Tans stapte in 2000 in de startup Booking.com, toen er nog maar 25 mensen werkten. Inmiddels is ze de CEO, met 11.000 mensen in dienst en ruim een miljoen boekingen per dag. Dat bereikte ze door kleine stapjes te zetten. Elke dag vraagt ze zich af wat ze heeft gedaan om haar doelen te bereiken. 

A/B-testen

Toen Booking begon huurde het bedrijf geen designbureau in om een mooie website te ontwerpen. Voor een echt transparant en intuïtief product gingen ze liever zelf aan de slag. Ze experimenteerden er op los. Groene knoppen of rode knoppen? Foto’s of video’s? Dat soort beslissingen maakte het team met behulp van AB-testen, een concept uit de techwereld.

Tans: “Je maakt twee varianten van je product. De helft ziet variant A, en de andere helft ziet variant B. Als op de variant met groene knoppen meer boekingen worden gemaakt dan die met rode knoppen, maak je alle knoppen groen.  Het is dus niet zo moeilijk!” Booking experimenteert nog altijd met duizenden AB-testen per dag. “Dat is waarom we blijven veranderen, zo doen wij aan innovatie.” 

Diversiteit

Dat vrouwen nog altijd weinig gerepresenteerd worden in de top, vindt Tans zonde. “Vrouwen moeten hun volle potentieel kunnen bereiken, dus moeten we de weg vrij maken voor gelijke behandeling en gelijke betaling.”

Ook bedrijven moeten daaraan mee doen, voor hun eigen bestwil. Het is immers bewezen dat bedrijven beter presteren met een divers leiderschapteam. Booking.com is gewend aan diversiteit, met 180 kantoren over de hele wereld en 85 verschillende nationaliteiten alleen al in het Amsterdamse kantoor. Zo’n 60 procent van de werknemers is vrouw, maar dat percentage neemt af in de top.

“Vrouwen vallen soms weg en dan hebben we minder te kiezen voor hoge posities. Het is belangrijk dat we dit verbeteren. Houd dat op de agenda, ook als je focus ergens anders ligt.”

Drie tips

Om verder te komen heeft Tans nog drie tips voor de vrouwelijke ondernemers in de zaal. De eerste: neem risico. Dat deed ze zelf door een goede baan in de gevestigde hotelbranche te verlaten voor een slecht betaalde baan in een startup. “Het was de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ze raadt verder aan om niet te proberen om overal de beste in te zijn. “We willen perfect zijn in alles, bijvoorbeeld als moeder én in je bedrijf.” Een sleutelwoord om dit te overkomen is empowerment, een wederzijds proces tussen de ondernemer en de mensen om haar heen. “Samen kun je uit zoveel meer kracht putten dan als je het alleen doet.”

Tans’ laatste tip is het werken met doelen. Elk jaar stelt Tans persoonlijke doelen op om zichzelf te blijven verbeteren. Voor Booking.com doet ze dat ook, elke dag zelfs. “Wat moeten we vandaag doen om volgend jaar en daarna te blijven groeien? Succes bereik je door elke dag een stapje te zetten.”