Fouten maken mag, vindt Pixar-ceo Ed Catmull. Als je er maar van leert, zegt de man die 26 jaar met Steve Jobs werkte.
In zijn nieuwe boek Creativity, Inc. beschrijft Ed Catmull, topman van animatiestudio Pixar, de managementervaringen die hij in de afgelopen decennia heeft opgedaan. Hij probeert het bewust anders aan te pakken dan veel andere topmannen door ruimte te geven voor fouten. Fouten maken is niet erg, als je er maar van leert en als het je bedrijf verder brengt, vindt Catmull. Management Team sprak met hem ter gelegenheid van het verschijnen van de Nederlandse vertaling van het boek.
Verzelfstandigd
Catmull heeft 26 jaar zowat onafgebroken met Steve Jobs gewerkt, langer dan wie ook op dat niveau. De twee werkten nauw samen vanaf de oprichting van Pixar in 1986. Toen nam Jobs de computeranimatietak van Lucasfilm over en zette die op eigen benen. Catmull leidde het computeranimatieteam bij Lucasfilm en Jobs maakte hem ook ceo van het verzelfstandigde Pixar.
Beruchte bemoeizucht
Catmull kreeg toen te maken met de beruchte bemoeizucht van Jobs. Toch is hij erin geslaagd om Jobs weg te houden van de dagelijkse operatie bij Pixar, zegt Catmull tegen MT. Dat kon door Jobs zelf te laten inzien dat hij daar niets kon toevoegen: een zeldzaam staaltje van zelfinzicht. ‘Steve zag dat hij niet beter was dan de storytellers en animators op hun vakgebied. Dus bemoeide hij zich daar niet mee. Wel dacht hij met ons mee over de grote lijnen, en hij sloot grote deals. Hij kwam op den duur alleen bij Pixar langs als wij hem vroegen. Steve was dwingend, dat klopt, maar ik heb hem in de loop der jaren steeds meer empathisch zien worden.’ Uiteraard waren Catmull en Jobs het niet altijd eens. Tegenover studenten van Stanford University legt Catmull uit hoe hij in zo'n situatie met Jobs omging. Bekijk ook de volledige versie van dit interview:
De 6 belangrijkste managementlessen van Ed Catmull:
1. Het gaat om het team
Geef een middelmatig team een goed idee en ze zullen het verpesten. Geef een goed team een middelmatig idee en ze maken er iets goeds van of bedenken nog iets beters. Is het team goed, dan is de kans groot dat zij met goede ideeën komen.
2. Let op potentie
Als je mensen aanneemt, let dan meer op hun groeipotentie dan op hun huidige kwaliteiten. Wat ze morgen kunnen is belangrijker dan wat ze vandaag doen.
3. Zorg voor openheid
Er zijn veel redenen waarom mensen in hun werk niet open zijn tegen elkaar. Het is jouw taak als manager uit te zoeken welke dat zijn en die aan te pakken.
4. Ga angst te lijf
Als er angst heerst in een organisatie, is daar een reden voor. Het is de taak van de manager om a. de oorzaak te vinden, b. die te begrijpen en c. haar proberen uit te bannen.
5. Falen is niet erg
Falen is geen (noodzakelijk) kwaad, het is de oorzakelijke consequentie van iets nieuws doen.
6. Verwar het proces nooit met het doel
Processen verbeteren, vergemakkelijken en efficiënter maken is een onontbeerlijke activiteit waaraan we continu moeten werken, maar het is niet het doel. Een geweldig product maken: dát is het doel.