Richard Branson, oprichter van de Virgin Group, is betrokken bij meer dan 400 bedrijven en heeft meer dan 50 jaar ervaring als ondernemer. Hij schreef diverse boeken, waaronder zijn meest bekende titel: Screw it Let’s Do it.
Zijn pleidooi: ‘Heb je een idee, wil je een nieuwe markt betreden, of is er iets anders dat je wil proberen wat buiten je comfort-zone is? Ga het dan gewoon doen.’
Naast ondernemer is hij namelijk óók avonturier en heeft diverse wereldrecords verbroken. Wat maakt hem zo een gedurfde ondernemer?
5 businesstips van deze Britse ondernemer:
1. Houd het simpel
Richard heeft dyslexie en was, mede hierom, genoodzaakt te leren hoe je dingen simpel moet houden. Ook in zijn bedrijven zoekt hij naar de meest simpele manier om een product of de dienst te structureren en erover te communiceren.
Zo koos Branson er bij het opzetten van de bank Virgin Money bewust voor om jargon te vermijden, zodat klanten precies weten welke financiële producten ze aanschaffen. Die openheid is volgens Branson de reden dat mensen affiniteit hebben met het merk Virgin.
2. Waardering uiten
Het is belangrijk te beseffen wat een bedrijf in de kern is: een groep mensen. Als leider moet je goed kunnen luisteren, motiveren en waardering uiten. Volgens Branson zijn mensen niet anders dan bloemen: als je water aan bloemen geeft dan gaan ze bloeien, als je waardering uit aan je mensen gaan ze ook ‘bloeien’.
3. Delegeren
Als ondernemer moet je niet alles zelf willen doen, probeer mensen te vinden die beter zijn dan jij. Waar jij ook je gehele dag aan besteedt, probeer iemand anders te vinden die deze werkzaamheden kan doen, zodat jij je kan richten op het vinden van nieuwe kansen.
Een ondernemer is geen manager: een ondernemer is iemand die goed is in het bedenken van nieuwe ideeën, deze kan omzetten in een bedrijf en daarna overdraagt aan goede managers. Wanneer je meerdere bedrijven hebt, kun je niet hands-on zijn en alles willen doen. Dus als je wil groeien, dan is delegeren essentieel.
4. Sceptische mensen
Bij de lancering van vliegtuigmaatschappij Virgin Atlantic reageerde de buitenwereld sceptisch. De New York Times schreef zelfs een artikel met de strekking dat mensen niet zouden willen vliegen met een vliegtuigmaatschappij die de naam ‘Virgin’ droeg.
De reactie van Branson: “Er zijn altijd mensen die sceptisch zijn als je iets nieuws wil opzetten. Ze zullen je vertellen dat het een slecht idee is, waarom je het niet zou moeten doen en dat je waarschijnlijk alles zult verliezen. Daar moet je dus niet naar luisteren, ga het gewoon doen.”
5. Geef niet op
De kans op falen is groot wanneer je van de grond af aan een bedrijf opbouwt. Branson vertelt dat hij altijd harder gelopen heeft dan hij wellicht zou moeten. Hij heeft moeite om ‘nee’ te zeggen en blijft nieuwe dingen doen. Dit bracht risico’s met zich mee, want het investeren in het ene bedrijf kon weleens betekenen dat het andere bedrijf in gevaar kwam. Branson hield zijn hoofd boven water, maar veel ondernemers redden het niet.
Belangrijk is om in moeilijke tijden jezelf weer op te pakken en opnieuw te starten. Blijf doorgaan tot je wel succesvol bent en geef niet op!