Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Niet alleen de dames en heren van plezier hebben de achterbank ontdekt als businessmodel

The Hubler laat ervaren coaches instappen bij topbestuurders. Ook een goed gesprek op de achterbank blijkt een succesformule. 'Een ondernemer wilde vooral rondjes rijden, op plekken waar hij zijn jeugd heeft doorgebracht.'

coaching-achterbank
The Hubler
Je leest nu: Niet alleen de dames en heren van plezier hebben de achterbank ontdekt als businessmodel

Amper twee jaar geleden lanceerde Vincent Pieterse, executive coach en universitair docent, nog heel bescheiden het initiatief The Hubler. De naam van zijn bedrijf wordt gebaseerd op Ludovic Hubler, een Fransman die al liftend in vijf jaar tijd de wereld heeft gezien zonder ook maar een euro uit te geven.

Pieterse speelt dan al een tijdje met het idee om coaching wat anders aan te pakken. Hij is de onpersoonlijke boardrooms en anonieme hotelsuites een beetje beu. ‘Voor je het weet ga je dan alleen maar pepermuntjes eten’, vertelt hij tegen MT/Sprout.

Coaching op de hei is maar saai

Terwijl hij weer eens in een hotel op de hei bezig is met een leiderschapstraject, ziet hij op de parkeerplaats de luxe directiewagen van zijn gesprekspartner staan. Hij krijgt een ‘soort brainwave’. Ook Pieterse wordt een lifter, maar wel één met een heel ander extraatje: coaching.

Je ziet meteen de afstand wegvallen. In een zaaltje zou dat toch anders werken

‘Onderweg zijn, is een mooi moment om reflectie in te bouwen. Je zit toch in die auto. Je moet toch van A naar B.’ Eén advertentie is genoeg, Pieterse krijgt meteen uitnodigingen om in te stappen in directiewagens. Daar voert hij in alle discretie gesprekken met topbestuurders op de achterbank. De prijs van 19 euro per kilometer is geen enkel probleem.

Buiten glijdt de wereld voorbij, maar binnen heerst de rust. Het is juist die vertrouwde omgeving van de achterbank die coach en topbestuurder snel tot de kern brengen.

Andere gesprekken op de achterbank

De gesprekken zijn anders, vindt hij. ‘Toen ik een opmerking maakte over het acceleratievermogen van een Tesla vertelde mijn gesprekspartner dat hij een racerslicentie had. We hebben het vervolgens over van alles en nog wat gehad in combinatie met racen, leidinggeven en ondernemen. Dat zou normaal nooit ter sprake gekomen zijn. Dat is wel het meest sprekende voorbeeld.’

‘Je ziet ook een soort lossigheid ontstaat. Ze betalen per kilometer en op het moment dat we in de file staan of voor een open brug, dan is het dus gratis tijd. Dat zeggen ze ook altijd op dat moment: dit kost jou geld. Er komt een ander soort humor naar boven. Ik stap ook vaak casual in en dan krijg je ook een andere dynamiek. Dat zie je meteen de afstand wegvallen. In een zaaltje zou dat toch anders werken.’

Lees ook: Deze 14 stijlen zou iedere leidinggevende moeten kennen

‘De achterbank is toch een plek waar bestuurders verhalen delen die ze niet met anderen kunnen delen. Die hebben vaak niets te maken met bedrijfsmatige beslissingen, maar meer met persoonlijk leiderschap. Deze mensen zijn succesvol, maar waar ze succesvol door zijn geworden, is vaak ook een drempel om dat succes uit te breiden.’

Uitbreiding naar meer coaches

Pieterse stapt overigens overal in als lifter, of dat nu in Groningen of Maastricht is. ‘In Nederland zijn die afstanden ook niet zo groot.’ De langste rit is 120 km geweest tot nu toe.

Een ondernemer wilde vooral rondjes rijden, op plekken waar hij zijn jeugd  heeft doorgebracht

Er is op die achterbank ook minder stress over het voortschrijden van de tijd, merkt hij op. ‘Ze moeten die reis toch maken. Er kunnen gemakkelijker stiltes vallen, ze kunnen even naar buiten staren. Ze komen toch wel op tijd aan waar ze moeten zijn. Dat is wel mooi om te zien.’

Leukste rit

De leukste rit was met een ondernemer die hem kwam ophalen in Amsterdam. ‘Hij wilde vooral rondjes rijden, op de plekken waar hij zijn jeugd  heeft doorgebracht. We hebben rondgereden in de gebieden waar hij als kind had gespeeld, waar hij had geschaatst, noem maar op. Dan heb je ook een heel ander gesprek over leiderschap, stijl en ondernemen. Je bent dan in wel de stad waar je maar 30 km per uur kan rijden, dus qua afstand was het niet veel, maar het was wel een heel inspirerend gesprek.’

De aanvragen van besturend Nederland blijven ondertussen binnenstromen. Als er zelfs ‘files van achterbanken’ ontstaan, wordt het tijd voor uitbreiding. Inmiddels zijn Annedien Hoen (strategisch adviseur), Ramon Frankfort (advocaat en mediator) en Herbert van Hoogdalem (creatief strateeg) toegevoegd als lifters bij The Hubler.

Bovendien is er geïnvesteerd in een eigen luxe achterbank. Alleen is dat toch geen Tesla geworden. ‘Een Mercedes S600, omdat het een statige auto is en een young timer, dat is economisch interessanter. Maar we willen daar in de toekomst wel een duurzame component tegenover zetten.’

Lees ook: de zeven leiderschapslessen van Louis van Gaal