‘Ik denk dat we in de wereld lijden onder een leiderschapscrisis. We creëren geen leiders, we leiden mensen op tot managers, bazen en supervisors. Managementopleidingen draaien erom processen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, kosten te drukken en mensen te laten doen wat jij wilt. Nooit wordt je geleerd hoe je mensen moeten inspireren of hoe je om anderen moet geven.’
‘Waar het om draait bij leidinggeven, is dat je mensen het gevoel geeft dat wat ze doen ertoe doet. Als mensen dat gevoel hebben, worden ze gelukkiger. Ik zat ooit bij een presentatie over een bedrijfsunit die een nieuwe manier van werken had ingevoerd. Na een hele rits cijfers over productiviteitsstijgingen, efficiëntieverbeteringen en tevreden klanten vroeg ik aan de man die de presentatie gaf: “Hoe heeft dit jouw leven beïnvloed?” Zijn antwoord: “Ik praat meer met mijn vrouw.” Ik zei dat ik hem niet begreep. Dus legde hij het uit: “Weet je hoe het is om onderdeel te zijn van een organisatie waar je elke dag binnenkomt, je te horen krijgt wat je moet doen en niemand vraagt wat jij ervan denkt. Je doet tien dingen goed, maar hoort er nooit wat over. Je doet één ding fout en je hoort niets anders. Weet je hoe het is om vanuit zo’n omgeving naar huis te gaan? Je voelt je niet goed over jezelf, en bent dus niet aardig tegen anderen, vooral niet tegen je vrouw. Door deze veranderingen krijg ik de kans mijn werk beter te doen. Ik kan me ontwikkelen en voel me beter over mezelf. En als ik thuiskom en ik voel me goed, dan ben ik aardiger tegen mijn vrouw. En als ik aardiger ben tegen mijn vrouw, dan praat ze met me.” Ineens realiseerde ik me dat ik als werkgever dus ook invloed heb op de families van mijn personeel. En dat als ik 11.000 mensen tevreden naar huis stuur, ik een veelvoud aan levens beïnvloed.’
‘Hoe begin je met zo’n verandering? Door te luisteren. Onze bedrijfsuniversiteit geeft een cursus empathisch luisteren. Iedereen is altijd alleen maar bezig met zenden, echt luisteren is moeilijker dan je denkt. Het klinkt natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar het is geen liefdadigheid. Het draait niet om aardig zijn, net als goed ouderschap niet draait om aardig zijn. Soms moet je hard zijn. Als mensen niet functioneren binnen een bedrijf, dan vragen we ze op te stappen. Het is geen kwestie van of of – of je geeft om je mensen of je leidt het bedrijf goed. Zie onze cijfers: sinds 1988 groeien wij met 20 procent per jaar, elk jaar hebben we 15 procent meer aandeelhouderswaarde gecreëerd. Ter vergelijking: dat is twee keer zoveel als Berkshire Hathaway, het bedrijf dat altijd als voorbeeld wordt genoemd als het gaat om groei.’
‘Ik krijg vaak de vraag of het niet moeilijk was om hiermee te beginnen. Dan zeg ik: “Ben je getrouwd? Is dat gemakkelijk? Het gaat niet om gemakkelijk, het gaat erom dat dit onze plicht is. Als mensen.”‘
Lees meer over de visie van Bob Chapman in het uitgebreide interview met hem in het HR-nummer van MT. Bestel hier een abonnement.