Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beter discussiëren in drie stappen

Om succesvoller je zakenpartner, manager of ceo over te halen is goed kunnen debatteren goud waard. Drie tips van voormalig wereldkampioen debatteren Sharon Kroes.

Bij de term ‘debat’ denken de meeste mensen toch al snel aan de – soms oeverloze – verhandelingen in de Tweede Kamer. Toch is juist in het zakenleven goed kunnen debatteren cruciaal: om een deal te verkopen, je standpunt aan de man te krijgen of succesvol door een vergadering te komen zijn debatteer-vaardigheden cruciaal. Drie tips van Sharon Kroes:

1. Maak de connectie

Na de koffie en het sociale praatje met een potentiële zakenpartner is het verleidelijk om te zeggen: ‘laten we beginnen, wij hebben dit en dat te bieden’. Een cruciale fout, volgens Kroes. “De meeste mensen zijn veel te veel geneigd om over zichzelf te praten. Dat is een ingebakken reflex. Spreek 50 procent van de tijd dat je praat over de belangen, bezwaren en ambities van de ander. Hoe langer je daar over spreekt, hoe meer je de connectie kunt maken.”

Meer weten over goed debatteren? Sharon Kroes spreekt op 9 juni 2017 tijdens De kunst van het vragen stellen >

2. Begin met waarom

‘Start with why’ zou Simon Sinek zeggen, en  dat zegt Kroes ook. Direct het voorstel op tafel gooien – zoals de meesten doen – zet mensen gelijk in de voor- of tegenhouding. Door te beginnen met de argumenten, waar de anderen zich sneller in kunnen vinden neem je je gesprekspartner mee in uw logica. “Je voorstel is niks meer dan het einde, de conclusie van je verhaal. Begin niet met die conclusie, want dan maken je argumenten minder impact.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Benadruk de overeenkomsten

Laat, volgens Kroes, twee mensen met elkaar discussiëren die het over 20 procent oneens zijn en het gaat uitsluitend over die 20 procent. Vermeld eens het gezamenlijke doel en ga vanuit daar richting de conclusie die je het beste vindt.

Meer info >