De moderne medewerker is in zijn werk op zoek naar drie basiselementen: autonomie, binding en competentieontwikkeling. ‘Dienend leiderschap verbindt de behoeften van de medewerker aan de resultaten van de organisatie’, zegt consultant Roeland Broeckaert.
https://www.youtube.com/watch?v=JQcLHHz5nQw
Professionals zijn vaak vanuit zichzelf gemotiveerd, tot ze een klassieke manager tegenkomen. ‘Een manager heeft de neiging om een ouderrol aan te nemen, waardoor de medewerker in een kinderrol wordt geduwd’, zegt Roeland Broeckeart. De manager gaat zich streng opstellen en vanuit controle en hiërarchie aansturen. Het ondernemerschap van medewerkers wordt daarmee volledig ondergesneeuwd.
Wil je dienend leiderschap toepassen dan is het eerst zaak om een collectieve ambitie te creëren: waar gaan en staan we voor? Kijk hoe je die visie in een meetlat vertaalt, zodat er harde resultaten worden bereikt. Vanuit die resultaten ga je onderzoeken waar de drive van medewerkers vandaan komt. Drive ontstaat vanuit: autonomie, binding en competentieontwikkeling.
Dienend leiderschap
Een dienende leider is zacht voor medewerkers en toch hard voor de resultaten. Vanuit kwetsbaarheid ontstaat een krachtige leider. Om dat te kunnen bereiken heeft de leider tien belangrijke eigenschappen nodig.
#1 Goed luisteren
Dienende leiders willen de wérkelijke intenties van een persoon of groep leren kennen en hen helpen om deze te verhelderen. Ze staan open voor wat wel maar ook voor wat niet gezegd wordt.
#2 Empathisch vermogen
Kenmerkend voor dienende leiders is een groot inlevingsvermogen. Ze splitsen gedrag van intentie: Ook al doet iemand het niet goed, dat zegt niets over wie hij als mens is. De mens is altijd goed en leergierig.
#3 Helend vermogen
Mensen presteren het best als ze zich veilig voelen en vertrouwen in de toekomst hebben. Dienende leiders weten rust te brengen, waardoor het helende proces automatisch op gang komt.
#4 Helder bewustzijn
Het is belangrijk om in het nier en nu te staan, neem waar wat er op een bepaald moment gebeurt. Door dit open en vrij te benoemen ontstaat een helder bewustzijn waarin problemen zich vanzelf oplossen.
#5 Overtuigingskracht
Overtuigingskracht, dat halen dienende leiders van binnenuit. Ze zoeken het midden op en zullen zich nooit op hun machtspositie beroepen. Doe je dat wel, dan ben je als leider direct uitgespeeld.
#6 Conceptueel denken
Dienende leiders hebben een duidelijke visie, missie, identiteit en waarden. Praktische wegen ze af tegen het hoger belang. Deze eigenschap maakt ze super effectief en richtinggevend.
#7 Rentmeesterschap
Een leider is slechts onderdeel van een groter geheel, dienende leiders begrijpen dat. Ze hebben de plicht hebben om goed te zorgen voor het gedachtengoed, de mensen, het merk, het bedrijf, de klanten en het milieu. Dienende leiders leven hun missie en zijn hiermee een voorbeeld en inspiratie voor hun omgeving. Ze bouwen hiermee ‘als vanzelf’ aan een betere gemeenschap. Verbeter de wereld begin bij jezelf.
#8 Ambitie om anderen te laten groeien
Dienende leiders doen er alles aan om het beste uit hun mensen te halen. Ze zijn zeer betrokken bij de persoonlijke en zakelijke groei van hun medewerkers en organisatie.
Het beste uit een team halen met dienend leiderschap? In de unieke werksessie ‘Dienend Leidinggeven’ krijg je bruikbare handvatten die hard zijn voor resultaten, maar zacht voor mensen. Aanmelden kan hier.