Digitale kwetsbaarheid is de grootste vrees van bedrijven, blijkt uit onderzoek. De beste manier om ict-uitval te weerstaan: grondige voorbereiding.
Digitale kwetsbaarheid is de grootste vrees van bedrijven en organisaties. Daarom moet het voorkomen van uitval van ict een hogere prioriteit krijgen om ons te wapenen tegen een crisis, vindt bijna 4 op de 5 bedrijven, blijkt uit onderzoek naar crisismanagement dat het COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement liet uitvoeren door TNS NIPO onder 210 Nederlandse bedrijven.
In 5 jaar gemiddeld 1 crisis
Meer dan de helft (57 procent) van de onderzochte bedrijven heeft de afgelopen 5 jaar tenminste 1 keer een crisis meegemaakt. Een crisis heeft volgens de onderzochte bedrijven de grootste impact op het functioneren van de eigen organisatie en daarna op de reputatie. Een derde geeft aan niet in beeld te hebben wat de kosten van de laatste crisissituatie zijn geweest. Bij bijna 1 op de 10 Nederlandse bedrijven (8 procent) waren de kosten minimaal 1 miljoen euro.
Herstelplannen liggen klaar
De meerderheid van de onderzochte bedrijven meent afdoende voorbereid te zijn op eventuele crises. Het onderzoek laat zien dat ruim 7 op de 10 bedrijven (71 procent) een herstelplan heeft en 67 procent heeft een plan klaarliggen om verstoringen van de continuïteit op te vangen. Een groot deel van de onderzochte bedrijven, 41 procent, denkt daardoor voldoende voorbereid te zijn op crisistijden.
Praktijk is weerbarstiger
De praktijk is echter weerbarstiger, stelt Dora Horjus, executive director bij COT: 'Onze samenleving wordt steeds crisisgevoeliger en crisismanagement wordt steeds complexer. Voorbereiding op incidenten en verstoringen volstaat dan niet. Wij verwachten daarom dat bij een volgend onderzoek het percentage bedrijven met een corporate crisisplan flink gestegen is. Nu ligt dat percentage nog op 46 procent. Verder raden wij bedrijven aan vooral te investeren in hun vaardigheden om een goede crisisdiagnose te maken.'
Verder dan kernactiviteiten
Het COT adviseert bedrijven dan ook om verder te kijken dan alleen hun kernactiviteiten: 'Meestal zijn ze redelijk goed voorbereid op incidenten die direct in het verlengde liggen van hun core business. Maar zodra zich een crisis voordoet dat buiten de eigen business ligt, zoals nu terroristische dreigingen, dan neemt de onzekerheid toe.' Dorjus raadt ceo's dan ook aan om niet alleen op de veerkracht en het improvisatievermogen van hun mensen te vertrouwen, maar echt werk te maken van draaiboeken om goed voorbereid te zijn als de nood aan de man komt.
Leiderschap tonen in crisistijd
Dat vraagt om leiderschap. Uit het COT-onderzoek komt naar voren dat bedrijven vaak tevreden zijn over het leiderschap binnen hun organisatie. Bijna de helft (46 procent) beoordeelt het eigen leiderschap met een rapportcijfer 8 of hoger, aldus Dorjus. 'We weten uit de crisispraktijk dat van leiders wordt verwacht dat ze kalm zijn, doorzettingsvermogen tonen en perspectief bieden. Maar belangrijker is bijna nog dat er leiderschap vooraf wordt getoond. Niet alleen door crisisvoorbereidingen te treffen, maar ook door voor een goede bedrijfscultuur te zorgen.'
Meer lezen over ICT?
Onder het thema MT Digital snijdt MT tal van ICT-onderwerpen aan. Lees ze hier allemaal: