Opgebrand personeel is het laatste wat je wil. Mensen die eraan lijden presteren ondermaats en zijn vaker ziek of afwezig. In het ergste geval slaat het door naar een burn-out en ben je helemaal ver van huis. De oorzaak is makkelijk aan te wijzen: een constante stress en druk om de presteren. Dat laatste komt vooral voor bij jonge medewerkers, omdat ze net nieuw zijn op de arbeidsmarkt en onzeker zijn over hun presteren. Justin Black, van het Amerikaanse HR-platform Glint legt aan INC uit wat bedrijven het best kunnen doen om jong personeel te behoeden voor een opgebrand gevoel.
#1 Leg zo min mogelijk vast
Door mensen de ruimte te bieden om hun eigen keuzes te maken, ontstaat er een wapen tegen opgebrand personeel. Het straalt vertrouwen uit en zorgt dat mensen zich minder opgejaagd voelen door regels. Het onbeperkt-vakantiebeleid van Netflix noemt Black een goed voorbeeld. ‘Er wordt op vertrouwd dat medewerkers doen wat goed voor het bedrijf is, maar ook dat ze goed voor zichzelf zorgen.’
#2 Besef dat iedereen uniek is
Dingen waar iemand gestresst van raakt, zijn voor iedereen verschillend. Het heeft veelal te maken met temperament, persoonlijkheid en eerdere ervaringen. Als manager aan jou de taak om dit voor medewerkers te ontdekken, en hen daarbij te ondersteunen. ‘Op deze manier is de hulp die je iemand kunt bieden veel doelgerichter en voelt iemand zich meer gezien,’ aldus Black.
#3 Laat merken dat je medewerkers waardeert
Zoals al eerder benoemd: jonge medewerkers zijn vaak meer onzeker over hun werkzaamheden. Laat merken dat ze het goed doen en dat je hen werk waardeert. Een simpel ‘dank je wel’ voor een goede team- of individuele prestatie kan al genoeg zijn voor medewerkers om zich gezien te voelen. ‘Positieve feedback kan echt een hart onder de riem steken,’ aldus Black.
#4 Geef financiële beloningen
Ondanks dat veel millennials zeggen geld niet van belang te vinden, is het een goede manier om waardering uit te spreken. Een bonus of opslag kan bijdragen aan de waardering en dus medewerkers motiveren. ‘Een bonus geeft tijdelijk een groot gevoel van geluk en motivatie en kan precies zijn wat iemand nodig heeft na een zwaar kwartaal of een moeilijk project,’ aldus Black.
#5 Zorg voor rustmomenten
Naast hard werken is een moment van rust erg belangrijk. Iedereen pakt die rust anders: de een doet dat door te sporten, de ander mediteert en weer een ander heeft genoeg aan een kop koffie en een tijdschrift. Aan leiders de taak om dit te faciliteren. ‘Dat betekent niet alleen dat de mogelijkheid er moet zijn, maar ook dat de medewerker flexibel genoeg is om zijn eigen rustmoment in te delen.’
#6 Toon begrip voor stress
Stress is iets waar iedereen mee te maken heeft, al is het bij de een makkelijker te verhelpen dan bij de ander. Begrijp dat stress over een bepaald onderwerp al zo lang bestaat dat het niet zomaar verdwijnt. Iemand die al maanden teveel hooi op zijn vork neemt, zal niet na een dag vrij weer helemaal uitgerust zijn. ‘Wie zijn hele dag vol propt met deadlines en afspraken, kan beginnen door tegen één ding per dag nee te zeggen. Het zal even duren voordat deze gewoonte definitief doorbroken is, maar blijf personeel daarin motiveren.’