Het geheim van een goede leider? Het motiveren van zijn personeel. Wie zijn personeel stuk voor stuk weet te pushen tot het uiterste, creëert een goede werksfeer. Maar zoals in ieder bedrijf, moet er ook weleens nieuws gebracht worden dat die motivatie ontkracht. Hoe voer je als manager een slechtnieuwsgesprek met je personeel.
#1 Wees transparant
Breng je je team enkel positief nieuws, dan is dat wat ze op den duur enkel nog verwachten. Komt er ineens slecht nieuws, dan zal de paniek daarover groter zijn. Wie altijd de beste interpretatie van de statistieken met zijn medewerkers deelt, transformeert zichzelf langzaam in een soort spindoctor. Positiviteit is goed, maar enkel positiviteit zorgt voor een bubbel.
Het is makkelijk om in deze val te trappen, maar wie transparant is over de situatie van het bedrijf – positief en negatief – geeft een realistische kijk voor zijn medewerkers en motiveert ze daardoor alleen maar meer.
#2 Wacht niet te lang
Wanneer je slecht nieuws hebt, wacht dan niet te lang om het te delen met je medewerkers. Veel managers maken zich zorgen om de reactie van het team en vragen zich af of zij het slechte nieuws wel aankunnen, maar het tegenovergestelde is vaak waar. Mensen begrijpen dat slechte dingen gebeuren, ze willen het graag zo snel mogelijk weten. Als medewerkers er later achter komen dat slecht nieuws achtergehouden is, ben je verder van huis.
Vertel je niets, dan is de kans groot dat het slechte nieuws gaat rondzingen en je personeel een slechtere versie van het verhaal hoort. Door het nieuws te delen, worden roddels voorkomen.
#3 Hou je oren open
Zodra een probleem zich voordoet, is het aan de leider om de schakel te zijn in de communicatie naar het team. Het is daarom van belang dat je je oren en ogen altijd open houdt voor mogelijke problemen. Wees op de hoogte van wat er gebeurt op de werkvloer. Dat kan door zelf altijd aanwezig te zijn, maar ook anderen kunnen je hierbij helpen.
#4 Maak het nieuws eigen
Goede leiders absorberen schuld. Wie slecht nieuws brengt, doet er goed aan zichzelf eerst af te vragen wat zijn rol in het geheel is geweest. Had je dit kunnen voorkomen? Zijn er mensen die je onder de bus gooit met dit nieuws? Zie het brengen van slecht nieuws als een moment van zelfreflectie. Hoe meer je voor eigen rekening neemt, des te meer respect zal je van het team ontvangen.
#5 Denk in oplossingen
Niet het slechte nieuws, maar de oplossing die jij als leider aandraagt is hetgeen dat mensen zullen onthouden. Als je het goed doet tenminste: blijf je hangen in het probleem, dan is dat hetgeen dat in de herinnering van de medewerkers zal boren. Ook als de oplossing niet direct voorhanden is, kun je wel die indruk wekken dat je weet wat je moet doen. Uiteindelijk is het niet het slechte nieuws dat telt, maar hoe je ermee omgaat als leider.