Waarom peptalk vaak averechts werkt. Wanneer het uitstekend gaat met ons bedrijf horen we dit graag uit de mond van onze ceo. Peptalk werkt in dit geval prima. Natuurlijk willen we horen dat we de beste zijn, dat onze ceo trots op ons is. Het is de taal van succesvolle mensen. Niets mis mee.
Wanneer het slecht gaat en serieuze problemen getrotseerd moeten worden, is het vertrouwen van medewerkers in de leiding onontbeerlijk. Het laatste wat een ceo (en zijn management) in moeilijke tijden moet doen is optimistische peptalk verkondigen. Te vaak hebben we ceo's gehoord die in eufemistische termen praten over uitdagingen, groei en verkoopkansen, terwijl feitelijk de boel op instorten staat, mensen misbaar worden verklaard en problemen zich opstapelen.
Wij – de werknemers – weten meestal donders goed wat er mis is. Meer dan welke ceo of manager dan ook, worden we dagelijks geconfronteerd met de weerbarstige realiteit. Maar met zijn optimistische praatjes degradeert de ceo ons tot onwetende buitenstaanders. Hij bagatelliseert de werkelijkheid, alsof we achterlijk zijn. Niemand voelt zich meer serieus genomen. Natuurlijk begrijpen we het best wanneer de ceo naar buiten toe de schijn hoog houdt. Maar niet bij ons, degenen die de echte problemen (nee, géén 'uitdagingen') moeten zien op te lossen. Dan willen we in vertrouwen worden genomen en horen wat er werkelijk speelt.
Maar raken medewerkers dan niet gedemotiveerd? Denken ze dan niet dat het allemaal te laat is en dat ieders baan op de tocht staat? Een paar mensen haken mogelijk af. Doemdenkers en zeurpieten zijn er zelfs in goede tijden. Het gros van de medewerkers zal echter grote inzet tonen. Want meer dan ooit te voren wordt een beroep op onze inzet en capaciteiten gedaan. We ervaren dat ieders bijdrage nodig is. En het is ongelooflijk hoeveel energie en creativiteit loskomt bij mensen die werkelijk serieus worden genomen. Daar kan geen peptalk tegen op…
Chrétienne Bontenbal
consultant/trainer bij Blits Group