Een online training besteld? En wanneer gaat u deze cursus volgen? Veel online trainingen eindigen ongebruikt in de kast. Podiumauteur Jaldhara Groeneveld geeft tips om dat te voorkomen.
Welke online training je ook aanschaft, sta er van tevoren bij stil dat je die training moet inplannen, zoals je ook een willekeurige andere training in je agenda zet. In de praktijk blijkt dat veel mensen zich dat niet realiseren. Aan hun aankoopgedrag kun je aflezen dat ze denken: als ik de training in huis heb, kan ik elk moment beginnen.
Dat laatste is waar en niet waar tegelijk. Het lijkt misschien een open deur om te zeggen dat je iets wat je op de plank hebt staan, inderdaad elk moment kan pakken. Het probleem is dat 95% van de mensen nooit begint aan die online training die ze ooit kochten. Herken je dit?
Waarom die online training?
Je koopt een online training niet alleen om ‘m op de plank te hebben liggen. De meeste mensen kiezen voor een online training omdat ze het trainingsprogramma bijvoorbeeld:
- niet klassikaal willen volgen;
- willen volgen op een zelfgekozen moment, in hun eigen tempo;
- willen volgen vanaf verschillende plekken (vanuit huis, vanaf hun werkplek);
- willen borgen na een offline training.
De factor tijd speelt dus in eerste instantie geen rol bij mensen die om bovenstaande redenen een online training aanschaffen. Maar tijd speelt wél een rol als het om inplannen gaat. Een online training kan je vaak in stukken knippen, waardoor het gemakkelijker tussendoor te doen is. Dat is een voordeel. Het nadeel is dat zo’n training daardoor ook gemakkelijker te verschuiven c.q. te schrappen is. Er staat immers geen juf op je te wachten. In dat opzicht is een offline training simpeler: je moet op een bepaalde datum en tijd ergens gedurende x uur aanwezig zijn. Ben je er niet, dan doe je niet mee.
Waarde geven door te plannen
In het inplannen van je online training ligt direct één van de uitdagingen. Laten we er vanuit gaan dat jij het onderwerp van de training belangrijk vindt, omdat het van waarde is voor jouw werk, voor jouw leven. Dan moet je de training waardevol maken en waardering geven door deze in te plannen in je agenda. En door je te houden aan de afspraken die je met jezelf maakt.
Ga maar na: als iets écht waardevol is, zorg je ervoor dat je het doet. Dat je je afspraken nakomt. Of dit nu een afspraak is met een trainer zoals bij een offline training, of een afspraak met jezelf bij een online training. Dat maakt niet uit.
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat een training – online of offline – niet altijd direct ingepland kan worden. Dat het op een bepaald moment niet uitkomt, heeft vaak te maken met het ritme van werkzaamheden, niet met uitstelgedrag. Zo willen accountants veelal niet dat er in het eerste halfjaar getraind wordt. In die periode moeten ze voor alle klanten de jaarrekening opmaken. Arbeidsjuristen willen daarentegen geen training in de laatste week van de maand, want ontslagaanvragen komen vaak op het laatste moment. Als het nog net kan.
Hoe plan je een online training in?
Als je hebt besloten dat je een online training wilt gaan volgen, dan moet je die dus inplannen. En dat kán ook prima. Om te beginnen: plan ‘m net zo serieus in als je met een offline training zou doen. En dan nog een aantal praktische tips:
Hoeveelheid tijd
- bekijk hoe de training is opgebouwd: wordt er aangegeven hoe je het beste de training kan volgen, hoeveel tijd je voor elke stap nodig hebt?
- ga na hoeveel tijd je nodig hebt om de video’s en ander beeldmateriaal te bekijken;
- schat in hoeveel tijd je nodig hebt voor het maken van de opdrachten.
Soort tijd
- ga na of het onderwerp iets is wat je ‘tussendoor’ kunt doen, qua concentratie, geblokte uren enz.;
- ga na of je ook de opdrachten gemakkelijk tussendoor kunt maken, of heb je voor de onderwerpen en/of de opdrachten geconcentreerde tijd nodig?
De planning
- bekijk nu – aan de hand van de ingeschatte hoeveelheid tijd en de soort tijd – hoeveel tijd je vrij moet maken, en dus moet inplannen, om het gewenste resultaat te behalen;
- plan dit vervolgens in je agenda: zorg ervoor dat er tussen de opdrachten niet al teveel tijd zit;
- vergeet niet wat ‘onvoorziene tijd’ te plannen (just in case!): dan weet je zéker dat je het gewenste resultaat kunt halen.
Vertel je omgeving waar je mee bezig bent
Een voorbeeld: Klaas en Johan willen stoppen met roken. Klaas zegt het tegen niemand. Johan vertelt het zijn collega’s. Als Klaas uit macht der gewoonte een sigaret opsteekt, kijkt niemand in zijn naaste omgeving daar van op. Als Johan hetzelfde doet, is er altijd wel een collega die verbaasd reageert. Huh, Johan was toch gestopt? Als die collega er iets van zegt, zegt Johan verbaasd: “Oh, helemaal vergeten. Het is ook zo’n gewoonte.” Om daarna zijn peuk uit te maken.
In bovenstaand voorbeeld zie je dat het helpt als je een aantal mensen in je omgeving op de hoogte brengt van je voornemen, of het nu gaat om stoppen met roken of om het volgen van een online training. Vertel deze sleutelfiguren ook wat jouw gewenste resultaat is en wanneer je dit behaald wilt hebben.
Valkuil
Bij werkzaamheden plannen voor jezelf en afspraken maken met jezelf, ligt deze valkuil op de loer: het is voor veel mensen gewoonte om juist déze afspraken als eerste te schrappen als er zich iets anders voordoet. Een collega die je vraagt of je even wilt inspringen, een mail die eigenlijk vandaag de deur nog uit moet, of – als je thuis aan het studeren bent – een huisgenoot die met een leuk voorstel komt. Alsof het gewenste resultaat, dat eerder nog zo belangrijk was, nu niet meer belangrijk is. Alsof de prioriteit dan direct verschuift.
Door te praten over je voornemens, geef je het onderwerp aandacht en waardering. Jij vertelt anderen waarom je deze online training waardevol vindt voor je carrière, voor je leven. En je zult merken dat je – als je je planning aan de kant dreigt te schuiven – eigenlijk niet eens op de vingers getikt hoeft te worden door anderen. Want je kijkt dan automatisch in je eigen spiegel met de vraag ‘Is het me dan niets waard? Was dit niet waardevol voor mij?’
Als je deze tips meeneemt als je gaat plannen, dan weet ik zeker dat jij niet tot de 95% van de mensen behoort die de aangeschafte online training op de plank laat liggen. Welke online training het ook is.
Eerdere bijdragen
-
De 7 geheimen van een goede jaarplanning
-
Checklist effectief delegeren
- Een open bedrijfscultuur met ruimte voor fouten
- Doorbreek de productiviteitscirkel niet
- Het actie-consequentiemodel
Over de auteur:
Jaldhara Groeneveld is eigenaar van trainingsbedrijf Moeiteloos Meer Resultaat
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.